Zwolse blauwvingers

26 oktober 2011 - Waalwijk, Nederland

Zolang ik me kan herinneren had pa thuis aan de muur een grote koperen cent hangen. Ooit van iemand kado gekregen geloof ik bij een of andere gelegenheid. Zo ongeveer iedere stad in Nederland heeft wel een bijnaam voor de bewoners. Zo kom ik zelf oorspronkelijk uit Tilburg en daar wonen de kruikenzeikers (men had vroeger urine nodig voor de textielindustrie)

Al lezend in een boek over Zwolle (uit de erfenis bij mij gekomen) lees ik 2 versies over de bijnaam van de Zwollenaren: blauwvingers.

Eerst de legende: Rond 1669 verkoopt het stadsbestuur het carillon uit de toren van de Grote Kerk Zwolse blauwvingersaan Kampen. De toren was door brand deels verwoest. Kampen betaalde het bedrag in klein geld zodat de Zwollenaren blauwe vingers kregen van het tellen. Kampen nam namelijk wraak want door de brand bleken de klokken te zijn gebarsten.

En dan het echte verhaal: Zwolle zou meineed hebben gepleegd in de 16e eeuw. Zwolle en Kampen hadden oorlog over tolgelden. Zwolle vond dat hun landsheer = de bisschop van Utrecht, hen te weinig steunde en zij gingen trouw zweren aan de Heer van Gelre. Vijanden vonden dit meineed en in die tijd werden mensen die meineed pleegden blauwvinger genoemd.

En wij kwamen op onze wandeling door de stad dus een café tegen met een uithangbord.

Dit was uiteindelijk het laatste blogje over het zussenweekend. Ik ben al weer een paar weken aan het lesgeven, hoewel er deze week gedeeltelijk herfstvakantie voor mij is. Dus kon Nino een nachtje komen logeren maandag. Luca is bij zijn andere opa en oma in Apeldoorn.

Op weg naar Breda kwamen we een prachtige paddenstoel (heel veel aan elkaar trouwens) tegen paddestoeleen boom aan. Die kon nog even op de foto.  Nino is dus weer thuis en ik heb nog een keer mijn koffer kunnen pakken -->

a.s. vrijdagmiddag (de 28e) mag ik een speciale groep gaan begeleiden voor een weekendje Madrid. Mijn koffertje staat klaar en ik heb er erg veel zin in. Vrijdagmiddag heen en zondag op het einde van de middag weer terug. Ik heb er erg veel zin in. Ik heb het programma binnen en het gaan een paar leuke dagen worden. Ik hou jullie op de hoogte. Volgende week meer daarover want ik denk niet dat ik mijn notebook ga meenemen voor die 2 druk bezette dagen. Tot schrijfs!

1. Hanneke Lindenburg:
    31 oktober 2011
    Goedendag Tonny,
    Heel veel dank voor de afgelopen dagen Madrid. Je hebt ons prima door de stad geloodsd en veel info gegeven. Wat Paul zei: "we konden tonnie zonder Tonny" en dat was een waarheid als een koe! De hele groep heeft het perfect naar hun zin gehad in Madrid! Nogmaals bedankt!
    Dirk en Hanneke, Jazeker.....