24 – 27 Oktober: stukje Overijssel (2)

27 oktober 2020 - Waalwijk, Nederland

Maandag 26 oktober: Wilp – Deventer

We gaan nog een nachtje een ander plekje opzoeken om te staan en ons oog is gevallen op een boerderij in Wilp. Dat is buiten een dorpskern dus ga ik eerst even bij de supermarkt eten voor vandaag kopen en na het ontbijt gaan we op pad. We kunnen vanwege de hoogte van de camper niet over de IJsselbrug in het centrum van de stad, dus kiezen we een route binnendoor zodat we pas bij Deventer de rivier over gaan steken. Het blijkt een mooie route door dorpjes als Eefde, Gorssel en Epse en in Deventer steken we de IJssel over vlakbij het pontje voor fietsers en voetgangers. Aan de overkant, in het park (Worpplantsoen) ligt een stadscamping maar de ondergrond is daar zeer drassig blijkt uit commentaren. Daarom hebben we gekozen voor Camperplaats de Hane in Wilp/ Bussloo bij de boer. Mooi aangelegde staanplekken met verharde ondergrond – stroom – water en een warme douche en een zeer vriendelijke eigenaresse die ons welkom heet en alles uitlegt. Wilp is het oudste dorp in de Gemeente Voorst en het is een dijkdorp aan de IJssel bij het recreatiegebied Bussloo, een grote plas tussen Apeldoorn – Deventer – Zutphen van 100 hectare.  Wilp is in de vroege Middeleeuwen gekerstend door de Angelsaksische missionaris Lebuïnus (die naam had ik nooit eerder gehoord) en vanaf de 8e eeuw had het dorp al een kapel gewijd aan hem. De ontwikkeling van het dorp vindt plaats vanaf de 13e eeuw en nu wonen er ongeveer 2500 personen.

camperplaats bij de boer in Wilpop de fiets naar Deventer : hier staken de geallieerde troepen de IJssel overDeventer in zicht

We installeren ons – sluiten de stroom aan en gaan eerst heerlijk warm douchen. Dan even in de camper lunchen want de horeca is nog steeds gesloten. We halen de fietsen uit de berging en gaan op weg. We hebben een route gevonden die zoveel mogelijk langs de IJssel loopt om naar Deventer te fietsen. Lang geleden zijn we hier ooit geweest op de grootste boekenmarkt van Europa die elk jaar op de 1e zondag van augustus plaatsvindt (behalve dit jaar natuurlijk) langs de IJsselkade (900 kramen) en een paar jaar geleden hebben we hier een aangelegd op onze bootvakantie over o.a. de IJssel. Het is een mooie rit langs de recreatielas en als we bij de IJssel aankomen zien we een herdenkingsplaat aan de kant waarop staat vermeld dat daar de geallieerde troepen de oversteek hebben gemaakt op 12 april 1945 om Deventer te bevrijden. Vanaf hier fietsen we langs de rivier tot we bij het pontje komen. We nemen even een kijkje op de camperplaats hier maar zijn blij dat we hebben gekozen  voor Wilp. We komen hier zeker een keertje terug als de ondergrond droger is.

met het pontje naar de overkantLebuinuskerkstadhuisDeventer Markt: De Waag

Deventer, met 100.000 inwoners (samen met bathemen – Schalkhaar – Diepenveen) is ook eeuwenlang een Hanzestad geweest en is tevens een van de oudste steden van Nederland. Al in de 9e eeuw sprak men van Daventre portu = haven Deventer en stadsrechten kwamen in de 12e eeuw. In Deventer staat het oudste stenen huis – het oudste wandelpark – de oudste wetenschappelijke bibliotheek. De naam van de stad komt waarschijnlijk van: Deventreo = dode boom – geboomte aan een waterloop. “Deven” = (Gotisch) gestorven – Treo = boom. Of de naam komt van de Engelse stad Daventry waar de missionaris Lebuïnus vandaan kwam (maar die stad bestond nog niet in de 8e eeuw toen hij de IJssel overstak in de 8e eeuw om hier te prediken en de mensen te kerstenen. Vanaf de 8e eeuw is de stad aan de rivier continu bewoond en men leefde van de jacht en de visserij en de boeren deden aan landbouw of veeteelt. Er zijn zelfs resten gevonden uit de Romeinse tijd toen hier een Germaanse nederzetting lag.

De stad heeft vele monumenten – mooie pleinen – musea – kerken (Lebuïnus kerk aan het Grote kerkhof op de plaats waar vroeger de 1e houten kerks stond gewijd aan hem) en een mooie binnenstad waar het heerlijk winkelen is (maar niet in coronatijd met de horeca gesloten). De bijnaam van de stad is “Moskou aan de IJssel” omdat de stad eeuwenlang al links georiënteerd is. Ook wel “koekstad”= Deventer koek en in Carnavalstijd heet de stad Stokvissengat vanwege de eeuwenlange handel in stokvis.

Waterstraat: monument Ned. Indië - Gaper - reclamegevelhistorisch pand aan de Grote Kerkhofeenrichtingsverkeer vanwege coronaWalstraatAlbert Schweitzer

In W.O.II waren er vele bombardementen o.a. om bruggen onklaar te maken en vele joden zijn weggevoerd en gedood. Tot de jaren ’70 was het vooral een stad van arbeiders met o.a. textiel- en metaalindustrie. Het plantsoen aan de overkant, bij het pontje is een van de oudste van Nederland: Worpplantsoen met vroeger herbergen – uitspanningen en er staat nog een muziekkoepel. In de binnenstad bekijken we de Waag (nu museum). Het is de oudste in Nederland en uit de 16e eeuw. In de 19e eeuw was het tijdelijk een gymnasium. De Lebuïnuskerk is gotisch uit de 15e eeuw en naar het schijnt bespeelde Albert Schweitzer hier vaak het orgel. Het stadhuis op het plein bij de kerk is uit de 17e eeuw en we zien nog vele historische panden in de straten van het centrum. Jammer dat de horeca gesloten is, het lijkt alsof de ziel uit de stad is. We fietsen wat rond in het centrum – langs de IJsselkade en via Twello gaan we terug naar Wilp. Twello (13.000 inwoners0 ligt tussen 2 bossen en was al bewoond in de brons- en ijzertijd. In de 13e eeuw kopen boeren land van de Graaf van Gelre en gaan het gebied ontginnen.

Eind van de middag zijn we terug in de camper en de avonden worden kouder. We hebben heerlijke dikke dekbedden bij ons dus we hebben het in bed niet koud maar het weer zorgt ervoor dat we binnen moeten zitten en dan wordt de ruimte  klein. We besluiten dan ook de volgende dag naar huis te gaan hoewel er in de omgeving nog genoeg te zien is. Dat komt later wel weer aan de beurt.

Dus als we in de middag thuiskomen wordt de camper leeggemaakt. Alle linnengoed en kleding moet eruit en zeker alles wat eetbaar is. Je hoort soms verhalen dat er muizen in de camper binnensluipen en aan alles beginnen te knagen en dat wil je echt niet.

Ons oorspronkelijke plan was om in de winter een tijdje door te brengen in Spanje en dan vooral in het zuiden waar een vriend van ons woont in Fuengirola. We hadden beloofd daar, op zijn balkon, de intocht van de Reyes Magos te kijken (de 3 Koningen die hier op 6 jan. de kinderen de kadootjes brengen) maar corona heeft roet in het eten gegooid. De grenzen zijn dicht in Europa en we moeten de plannen bijstellen. Dus gaat de camper terug naar zijn stalling (bij familie) en kunnen we de wegenbelasting stopzetten. En nu ik dit schrijf (29 december) is er nog geen kijk op eventuele verbetering van de coronacrisis en maatregelen dus we hebben nog geen idee wanneer we weer op stap kunnen. Voorlopig de wintermaanden niet in Nederland onderweg maar zodra er grenzen opengaan richting het zuiden gaan we bekijken of het veilig is om er weer op uit te trekken.

Dus een volgende blog zal wel een tijdje uitblijven. Rest mij om alle lezers (familie – vrienden – kennissen) een fijn en vooral gezond 2021 te wensen!!!!

1. Elly Smagge:
    4 januari 2021
    De beste wensen voor 2021 en dat je dit jaar toch nog veel reizen mag begeleiden.
  2. Tonny:
    11 januari 2021
    dank je en laten we het hopen