weekendje Madrid: de kennismaking

28 oktober 2011 - Madrid, Spanje

Hallo lezers

mijn reisseizoen is eigenlijk per 1 oktober altijd voorbij want dan beginnen de cursussen Spaans weer en ga ik een deel van de week lesgeven. Maar soms zit er voor mij iets leuks in de pen en mag ik voor De Jong Intra een special begeleiden. In het verleden ben ik al 2 x naar Marrakech geweest met een speciale groep en afgelopen weekend mocht ik een groep gaan begeleiden in Madrid.

Een kantoor van de hypotheker in Zoetermeer bestond 25 jaar en al het personeel (met partner) werd getrakteerd op een uitje naar de Spaanse hoofdstad. De groep bestond uit 19 personen en voor vertrek kon ik kennis maken met iedereen op Schiphol bij de incheckbalie. Zij hadden op kantoor al een heerlijke taart gegeten (gemaakt door iemand van de groep) vanwege het feest en met een bus kwam de hele groep gezamenlijk naar de luchthaven.

Inchecken, wat winkelen en een kopje koffie en dan is het tijd voor de vlucht. De hele reis duurt maar net meer dan 2 uur (wind mee) en dat is al lang genoeg voor een paar mensen die niet zo heel graag in het vliegtuig zitten. Op de luchthaven in Madrid stond Jenna op ons te wachten. De Vlaamse was gevraagd door de organisator (Citytravel) om ons op te halen en te begeleiden. Een aantal hadden hun koffer ingecheckt en toen die arriveerden konden we naar de bus die ons naar het hotel moest brengen in het centrum.

De keuze was gevallen op hotel De Las Letras aan de Gran Vía in het centrum. Een prachtig Hotel de las letrasgebpouw uit 1917 en het historische gebouw is nu een gerestaureerd designhotel  met iets meer dan 100 kamers. Op het dak bevindt zich nog een dakterras (in het naseizoen helaas maar open van 20 - 24 uur). Het hotel bezit zelfs een bibliotheek en overal liggen boeken en het interieur zit vol met literaire thema's. Beneden is een restuarant (ook voor het ontbijt) en een bar met prachtig lounge gedeelte waar velen overdag aan een kopje koffie of thee zitten of een ander drankje en 's avonds worden er vele coctails geschonken.

Het hotel ligt op een prachtlokatie: aan de Gran Vía (aangelegd in begin 20e eeuw) op korte afstand van Puerta del Sol - Plaza Mayor - Plaza de España - Thyssen museum en het Prado. Natuurlijk hoordeel van de lounge je ook het verkeer van de straat maar met de ramen/balkondueren dicht is er veel minder last en velen hadden de kamer aan de binnenkant van het gebouw aan ruime lichtkokers (wat heel gewoon is in grote gebouwen in de stad)

Na het inchecken is er nog wat tijd over voor we gaan dineren en ik ga met een aantal mensen alvast een wandelingetje maken naar de Plaza Mayor (via de Puerta del Sol) voor een eerste kennismaking met de bruisende stad en een drankje op een terras van de Plaza Mayor. Jenna begeleidt de rest van de groep (die even op de kamer wil blijven) naar het restaurant voor het diner en ik loop met mijn groepje rechtstreeks naar de Taberna naast het operagebouw (waarover in een ander blog).

Het ontbijt in het hotel is weer eens zeer uitgebreid. Er is vers fruit - alle soorten yoghurt - koffie en thee maar ook een apparaat om zelf je koffie te maken - allerlei sapjes - zoete broodjes (die worden ik hou het hierbijhier nog gebakken!) - vele soorten brood en broodjes - roerei, worstjes en spek en allerlei soorten beleg als gerookte zalm -ibérico ham en worst - geitenkaas en manchegokaas etc. etc. Je begrijpt dus dat er tijd moet worden genomen om te genieten van zoveel heerlijkheden! En we hoefden 's ochtends ook pas om 10 u te beginnen aan het programma dus alles ging heel relaxed.

In het volgende blog vertel ik waar we allemaal gegeten hebben en daarna ook nog over de aktiviteiten in de stad.

1. Hanneke Lindenburg:
    2 november 2011
    Hey Tonny, We beleven het weekend weer opnieuw! Het was zoooo leuk!
    Gr. Dirk en Hanneke
  2. Corrie:
    9 november 2011
    Ik lust ook wel zo'n zoet broodje.