Nog een keer Zwolle: De Librije

3 oktober 2011 - Zwolle, Nederland

De stadswandeling van Zwolle komt natuurlijk ook langs de zaken van Jonnie en Thérèse de Boer: de Librije. Dit is gevestigd in een klooster van de Dominicanen uit de 15e eeuw. Het klooster stond De Librijebekend als Broerenklooster (Dominicanen waren predikbroeders). In het begin lag dit nog buiten de stadsmuren. Met de Hervormingen werden de paters verdreven in 1580. Een deel van het klooster was de bibliotheek: De Librije. In de loop der eeuwen heeft het complex o.a. dienst gedaan als verblijplaats voor bedelaars - paardenstal met exercitieplaats.

De Librije is in de 19e eeuw zelfs synagoge geweest maar later ook opslagplaats - expositieruimte - eetlokaal en nu zit er natuurlijk het 3sterren restaurant in. Jonnie was in 1999 de jongste 2sterrenkok en sinds 2004 hebben ze er zelfs 3. Helaas was ons budget niet toereikend om daar te eten maar het is zelfs van buiten een prachtig gebouw in een mooie omgeving langs de stadsmuren. Voor het restaurant staan zelfs lounge stoelen om in de zomer je aperitiefje te drinken.

Ertegenover is sinds 2005 de winkel van de Librije waar je allerlei huisgemaakte heerlijkheden kunt kopen zoals: gelei - jam - dressings - mosterd - ingemaakte groente - wijnen etc. Wij moesten hetLibrije winkel doen met door de ramen kijken want het was natuurlijk zondag. Gisteren waren we niet in de buurt.

En aan de overkant van het water, in een voormalige gevangenis (het gebouw is uit 1739) is sinds kort het Librije hotel. De stadswandeling gaat hier ook langs en wij waren toe aan koffie. Dus naar binnen en vragen of we eerst even rond mogen kijken op de begane grond en of het open is voor koffie.

Alleraardigst personeel heet ons welkom en wij nemen plaats in de patio (vast vroeger de heerlijke koffie met bonbons in de patioluchtplaats). In een gulle bui roep ik: ik trakteer, niet wetende wat me te wachten staat! We drinken heerlijke koffie, kijken onze ogen uit en genieten van het heerlijke weer. Bij de koffie krijgen we zelfs 3 lekkere bonbons (jazeker! per persoon) en we gaan ons verbaasd afvragen wat ik straks op de bon zal aantreffen om te betalen. De patio is prachtig gedecoreerd, mooie kussens van stoffen die een tweede leven hebben gekregen. we lopen langs de gang met de celdeuren naar het toilet en zien een vitrine met mooie spulletjes. Hier besluiten we iets uit te kiezenen overal een kus van Thérèse voor Gonnie die helaas niet mee kon. Aan de receptie van het hotel verkopen ze ook spulletjes uit hun winkel.

Dan ga ik ook maar de koffie betalen en tot onze grote verbazing betalen we hier slechts 2,50 € per kopje koffie inclusief al dat lekkers! Het is niet te geloven en gelukkig heb ik de kassabon anders zou ik nog denken dat ze zich vergist hadden. (ja, we zijn tenslotte provinciaaltjes ook al reizen we heel Europa door) Een aanrader dus voor iedereen die in de buurt is en zin heeft in een heerlijk kopje koffie in een prachtige entourage.

Er zijn zelfs ook workshops koken etc en dan is het weer jammer dat we in Brabant wonen. Te ver Librije hotelweg om even op en neer te gaan. Hoe een mens zich kan vergissen en denken dat al dat moois ook automatisch altijd duur moet zijn. Ik kom wel duurdere gelegenheden tegen op mijn reizen die hier niet aan kunnen tippen.

Hierna vertel ik nog even waarom de Zwollenaren blauwvingers heten en dan is dit weekend afgesloten wat het blog betreft. We kunnen weer terugzien op een gezellig uitje in de stad van Pa.

P.s

er staat 3 oktober onder het blog maar in werkelijkheid is het natuurlijk gewoon op de 2e geweest maar i.v.m. de foto's etc. is dit handiger voor mij

1. Annemie:
    26 oktober 2011
    Een mooi promotiepraatje voor Libije, misschien kun je er geld voor vragen, veel mensen lezen jou blog!!
  2. Tonny:
    26 oktober 2011
    of een gratis overnachting voor de (schoon)zussen?