Zussenweekend 4 en 5 maart 2017: Leeuwarden (2)

5 maart 2017 - Leeuwarden, Nederland

hier zullen we morgenochtend ontbijtenNa een heerlijke nachtrust kunnen we aanschuiven in de serre van het hotel om te genieten van een heerlijk en zeer uitgebreid ontbijt. Natuurlijk met een aantal Friese specialiteiten zoals suikerbrood en nagelkaas maar ook heerlijk brood – beleg – yoghurt – vers fruit etc. etc. Genieten dus en lekker lang natafelen met een kopje koffie. Het is niet heel druk dus we zitten niemand in de weg. We laten onze spullen achter in het hotel en gaan de straat op voor een ochtendwandeling. Via een aantal mooie straten met prachtige voordeuren met de mooiste namen erboven komen we aan in de Prinsentuin, langs de Noorder stadsgracht. Prachtige bomen – mooie wandelpaden – een beeldje van een verzetsstrijdster op de fiets – een podium en een museum (Pier Pander, maar nog niet open).

Bij het natuurmuseum staat een Joods monument en vlakbij bevindt zich de ernaast de voormalige Joodse school. Na de oorlog kwam er geen kind meer naar terugvoormalige Joodse school (geen kind is na de oorlog teruggekomen op deze school staat er te lezen.) Ernaast een mooi hofje met een gezellig tuintje.

En dan staan we voor de Grote- of Jacobijnerkerk. De dienst is net afgelopen dus we wagen ons naar binnen. Daar worden we trouwens hartelijk ontvangen door de koster (of heet dat niet zo bij de protestanten?) Hij weet ons ook een en ander te vertellen over de kerk. Gebouwd in de gotische periode (1275 – 1310) als katholieke kerk en na de reformatie in Ook "us heit" ligt hier begravengebruik door de protestanten. Vele versieringen verdwenen dus uit de kerk. De kerk was onderdeel van een klooster van Dominicanen (ook wel Jacobijnen genoemd). Pelgrims naar Santiago de Compostela komen hier dus af en toe ook binnen om een stempel te halen als bewijs dat ze de “camino” hebben gelopen. Vanaf de 16e eeuw bevond zich hier ook de grafkelder voor de stadhouders, nog eens uitgebreid in de 17e eeuw maar verwoest in 1795. Aan de muur hangen nog de wapenschilden met de namen van de stadhouders, waaronder Willem Lodewijk. Ook worden we gewezen op een beroemd Müllerorgel uit begin 18e eeuw.

Via het geboortehuis van Mata Hari (erg arm was de familie niet, aan het huis te en over Mata Hari, in Leeuwarden geborenzien) komen we terug bij het hotel. We halen de tassen op en gaan op weg naar het Fries Museum. Het is niet zo druk als een aantal weken geleden bij de expositie van Tadema maar wel gezellig. Eerst maar even ons tegoed doen aan een lunch. Lekker donker brood met rijk beleg en dan de verschillende tentoonstellingen bekijken in het museum:

Rijk van rotzooi, over verschillende soorten van recycling: niets ging verloren zelfs de urine niet van de Tilburgers. Die werd gebruikt in de textielindustrie (kruikenzeikers heten wij dus)

Fries museum: rijk van rotzooiGeschiedenis van Friesland: terpen – dijken - polders en Hindeloopen. Het Fries verzetsmuseum en het verhaal van Grietje Zelle, oftewel Mata Hari die werd beschuldigd van spionage en werd gedood door een Frans vuurpeloton in de Eerste Wereldoorlog.

We zijn hier dus wel even zoet binnen en we besluiten dan ook na het bezoek richting station te lopen om de terugreis te aanvaarden. Leeuwarden – Zwolle en daar overstappen op de trein naar Tilburg. In Oss stapt schoonzus Ria uit – in Den Bosch word ik opgehaald en zus Corrie neemt de trein naar Geldrop en  in Tilburg staan de mannen klaar om schoonzus Gonnie naar Berkel Enschot te brengen (nog steeds geen station daar) en zus Annemie is in een paar minuten thuis in de Korvelbuurt. Zij mag het volgende weekend organiseren en dat is weer gewoon (hoop ik) in november van dit jaar. Verheug me er nu al weer op. Rotterdam???

Volgende blog zal zijn over mijn reis die a.s. dinsdag gaat beginnen: Madrid - Lissabon via Santiago de Compostela. Mijn seizoen staat op het punt te beginnen. Tot 8 oktober liggen de reizen voor mij als vast! Heerlijk!!!

1. Corrie:
    2 april 2017
    Mooi verslag Tonny, van "gewoon" ons zussenweekend in de prachtige hoofdstad van Friesland. In nov. ons 33e weekend. Annemie de eer aan jou.