Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 1

4 april 2017 - Madrid, Spanje

Dit zal weer een nieuwe reis voor mij worden die ik ga maken voor Kras en niet 1 keer maar dit seizoen zelfs 4 keer.  Ik ga dit verhaal dus 1 keer op het blog zetten, anders wordt het een herhaling van dezelfde reis. Voordeel is dat het steeds makkelijker zal worden ondanks het vele regelen van gidsen, toegangsbewijzen op bepaalde tijden etc. Met deze reis gaat mijn zomerseizoen echt beginnen (hoewel ik met Kerst al 5 dagen in Madrid was en met de carnavalsvakantie in Andalusië voor  8 dagen. Vanaf nu zal ik steeds maar een paar dagen thuis zijn tussen de reizen door maar ik klaag niet.

Dag 1: vlucht Amsterdam – Madrid en bezoek aan de stad.

Vroeg opstaan want het vliegtuig (KLM) vertrekt al om 7 uur in de ochtend. Ik heb deze reis 28 mensen in mijn groep. De koffers komen snel na de landing in Madrid 2 van de 4 wolkenkrabbers aan de Paseo de la Castellana, Madriden al gauw zijn we op weg naar het centrum. We hebben namelijk nog de hele dag voor ons. Dus we gaan eerst langs een aantal bezienswaardigheden buiten het centrum: de wolkenkrabbers van boven de 200m (Manhattan van Madrid) – natuurlijk het stadion van Real Madrid – de Gran Vía – de Plaza de España met het monument van Cervantes  en we stappen uit onder het Koninklijk Paleis voor de verdere tocht te voet.

Koninklijk Paleis – Kathedraal – Mercado San Miguel (waar je toastjes kunt kopen en natuurlijk Don Quijote en Sancho Panza aan de Plaza de Españavoor 1 € - Plaza San Miguel en we eindigen op de Puerta del Sol bij kilometertegel 0 van waaruit de 6 oude wegen naar de uithoeken van het land beginnen.

Lunchtijd en daarna breng ik de mensen die willen naar het Pradomuseum of het Museum Thyssen (helaas is Reina Sofia dicht op dinsdag met de moderne kunst). Rond 5 uur is het tijd om naar ons hotel te rijden in Collada Villalba. Het was een hele lange dag vandaag want iedereen moest om 5 uur in de ochtend op Schiphol zijn. We hebben vandaag geen diner inclusief maar in het restaurant van het hotel serveren ze een 3 gangen keuzemenu voor 15 €. Ik eet er dus een heerlijke risotto van zwarte rijst met garnalen en als hoofdgerecht een heerlijke kabeljauw uit de oven om te eindigen met fruit.

vanuit het hotel in Villalba zicht op het Kruis van de valle de los caídosVanuit mijn kamer heb ik in de verte uitzicht op het grote kruis van de Valle de los Caídos: de vallei van de gevallenen. Hier heeft generaal Franco een basiliek in de granieten berg laten uitgraven door krijgsgevangenen en hij ligt er nu begraven samen met de oprichter van de falange-partij: Primo de Rivera.

Aangezien er nu niets meer mag herinneren aan de Francotijd (alle standbeelden van Franco en alle straatnamen naar hem vernoemd zijn weg) gaan er nu stemmen op om ook zijn graf te verplaatsen. Ben benieuwd of en wanneer dat gaat gebeuren.

Links daarvan heb ik uitzicht in de verte op San Lorenzo del Escorial, de stad met het paleizen – kloostercomplex en pantheon van de Spaanse koningen. Dat staat morgen op het programma

terwijl ik dit schrijf ben ik net aangekomen in Lissabon, bijna aan het einde van de reis maar mijn dagen zitten vol van vroeg in de morgen tot na het diner (maar ik klaag niet!!!!)