Zussenweekend 4 en 5 maart 2017: Leeuwarden (1)

4 maart 2017 - Leeuwarden, Nederland

Al meer dan 30 jaar gaan wij (3 zussen en 2 schoonzussen) zonder wederhelften (in Spanje zeggen ze: mi media naranja = mijn halve sinaasappel) een weekend samen weg. 4 x met 1 overnachting in een stad in Nederland en elke 5 jaar (lustrum) met 2 overnachtingen naar een stad in het buitenland. Ieder om de beurt is ook verantwoordelijk voor het regelen van een slaapplek en (in overleg) de invulling van de dagen.

Normaal vindt dat plaats elk 2e weekend van november maar de afgelopen november lag mijn wederhelft met longontsteking in het ziekenhuis en een schoonzus kon bijna niet lopen van spit.

Dus voor mijn reisseizoen begint konden we nog een weekend prikken waarin iedereen kon en dat werd dus het 1e weekend van maart. Ik was net 2 dagen thuis van 8 dagen Andalusië begeleiden maar dat is geen probleem

De oudste zus had de organisatie in handen deze keer en gekozen was voor de stad Leeuwarden. Ik was daar net een aantal weken daarvoor geweest met Dirk en kon nog net de tentoonstelling bekijken van Tadema in het Fries museum. Dit wekend was er weer wat anders te bekijken.

Fletcher hotel Leeuwarden, ons onderkomen dit weekendDus, vroeg uit de veren en met de trein vanaf Eindhoven – Tilburg – Den Bosch richting Nijmegen waar in Oss de laatste persoon instapte. Niet druk in de trein dus gezellig bijpraten onderweg. Overstappen in Zwolle (ook daar hebben we al een weekend doorgebracht – daar liggen onze roots want mijn vader is geboren en getogen in Zwolle). Aangekomen in Leeuwarden snakken we naar koffie en dus de eerste gelegenheid tegenover het station binnen gegaan.

Dan richting hotel waar we al kunnen inchecken en onze spullen achter kunnen een van de mooie openbare ruimteslaten. We logeren in het Fletcher hotel, midden in de stad: Het stadhouderlijk Hof, paleis vroeger van de koninklijke familie. Gebouwd in 1564 voor de rentmeester van Filips II en later bestemd voor de stadhouder Willem Lodewijk van Nassau – Dillenburg en zijn vrouw (en ook nicht) Anna van Nassau. Later wordt voor hen ook de prinsentuin aangelegd.

het hotel ligt midden in de stadDiverse keren verbouwd en halverwege de 18e eeuw wordt Willem IV stadhouder van alle gewesten en hij verhuist. Het paleis blijft echter in handen van de koninklijke familie. Later wordt het bewoond door de Commissaris van de Koningin en vanaf 1971 komt het gebouw in handen van de gemeente Leeuwarden. Sinds 1996 is het een hotel en het is er goed toeven. Mooie kamers – goede service – heerlijk ontbijt en midden in het centrum.

On eerste doel vandaag is een bezoek brengen aan het Keramiekmuseum in de vele voormalige stadspaleisjes. Dit is nu een museumPrincessehof: een 18e -eeuws stadspaleis van Maria Louise van Hessen-Kassel, prinses van Oranje Nassau en voorouder van onze huidige koning. Eerst maar even lunchen hier voor we de collectie keramiek gaan bekijken. Er is een speciale tentoonstelling t/m juli: Sexy Ceramics, over de wereld van de verleiding in de keramiek (vazen – porselein – symbolen – erotische objecten etc). In het aangrenzende deel waar nu de museumwinkel is werd trouwens Escher geboren. Mooi gebouw met een mooie verzameling keramiek.

nog even een kijkje nemen in de voormalige gevangenisNatuurlijk moeten we ook even de stad in – langs de grachten – wat winkels – een drinkstop in de Waag en dan richting de voormalige gevangenis: De blokhuispoort. Rond 1500 gebouwd als een vestingwerk – een burcht en vanaf 1580 deed het dienst als gevangenis (huis van opsluiting en tuchtiging en bijzondere gevangenis) in de 2e helft van de 19e eeuw kwam het huidige gebouw op dezelfde plaats en het heeft dienst gedaan als gevangenis tot 2007. Verkocht in 2014 en nu zit er een cultureel bedrijvencentrum in en een deel is nu een hostal (maar niet echt goedkoop om te overnachten). Het en op de bovenetage een hostal: slapen in een vroegere celgebouw is nog open dus we kunnen er een kijkje nemen.

Dan tijd voor een drankje en een hapje op de kamer voor we gaan eten in een Turks specialiteiten restaurant. Heel lekker maar veel te veel eten. Na het hoofdgerecht kunnen we geen pap meer zeggen. Wandelen naar het hotel terug – kletsen op de kamer en de ogen vallen redelijk vroeg dicht. Morgen is er weer een dag