Zussenweekend 2014: Valencia 7 – 9 nov.: Blog 4

8 november 2014 - Valencia, Spanje

Ciudad de las Ciencias y de las artes.

we zijn er bijna met de fiets: Oceanografiía

Dan is het nu tijd voor het bezoek aan de vele prachtige gebouwen in de vroegere bedding van de rivier de Turia. We fietsen terug naar de stad en als we over het viaduct van de spoorlijn fietsen zien we het hele complex weer opdoemen.

We hebben gegeten dus we hebben nu alle tijd om de gebouwen goed te bekijken. Sinds 1996 heeft de Valenciaanse architect Calatrava vrij spel gekregen in de vroegere bedding van de rivier om het hele complex te ontwerpen: een verzameling tentoonstellingsgebouwen die zowel afzonderlijk als gezamenlijk te bezoeken zijn:

1:  Het grootste aquarium van Europa: er is 42 miljoen liter zout water gehaald uit Hoofdingang van het aquariumde zee bij het strand van Valencia  met een 4 km lange buis. Vijvers met flamingo’s en kraanvogels -  10 tallen bassins met grote glaswanden – een 70 m lange tunnel met o.a. haaien - roggen - tonijnen en alles is ingedeeld naar de zeeën waarin de verschillende soorten leven: Rode zee – poolzee – Atl. Oceaan – Stille Zuidzee – Arctisch paviljoen met o.a. witte walvissen. In totaal 45.000  exemplaren en  500 verschillende soorten waterdieren

Hemisfeer + Kunstpaleis2: Palacio de las artes reina Sofía; het operagebouw in de vorm van een gladiatorenhelm maar tegelijk ook de vorm van een vis. Voor opera maar ook voor dans en theater

3: Hemisferico: Imax theater en planetarium. Het gebouw heeft de vorm van een Hemisfeer: planetarium + Imax bioscoopoog en kan zelfs knipogen maar vanaf de voorkant zie ik er ook een soort kever in. In het planetarium 9.000 sterren – de zon – de maan – de planeten met lasereffecten

4: Museum van de wetenschappen Principe FelipeMuseo de las cienciasin het museum kan men zelf ook allerlei dingen doen en experimenteren met de wetenschap (vroeger hadden wij het Evoluon). Het is het grootste museum van Spanje en het gebouw stelt de ribben voor van een mens en is zeer ruim opgezet: 42.000 m2 – 220 m lang – 80 m breed – 55 m hoog en met 4.000  ramen

5: Umbracle:  een mirador, uitkijkpunt – wandelpromenade met bomen en planten Umbracle: vorm met graten als van een vis– het geheel moet lijken op de graten van een vis. Van hieruit overal een mooi zicht op de gebouwen en hieronder bevindt zich de parking, ook voor fietsen trouwens.

Alles bij elkaar is dit complex het grootste culturele geheel in Europa en natuurlijk zijn er ook overal winkeltjes – terrasjes – kraampjes voor de beroemde lokale horchata – veel wandelaars want de rivierbedding is overal dichtbij en daar brengt een groot deel van de bevolking de zonnige weekenden door

Wij zijn hier wel een tijdje bezig om alles te bezoeken – te fotograferen – te bekijken etc. We hebben geen tijd gehad om een van de musea echt te bezoeken. Daar moeten we nog een keertje voor terug

weer bij Palacio de la música: we gaan de fietsen terugbrengenHet wordt dan al snel donker  - we hebben geen licht op de fiets (wordt niet op gecontroleerd volgens de verhuurder) – dus we gaan weer terug richting ons appartement via het fietspad in de voormalige rivier. Even voor 7 uur staan we bij de fietswinkel voor de deur om de fietsen in te leveren, mijn onderpand (rijbewijs) terug te krijgen en even een korte rustpauze in te lassen voor we gaan eten op hetterras van gisteren.

We hebben natuurlijk de fles Agua de Valencia nog staan om te proeven en agua de Valencia: flesje kopen voor vanavond, als aperitiefalhoewel we nog niet veel honger hebben na het overvloedige middagmaal smullen we later toch nog (op het terras) van een schotel tempuragroente – calamares a la romana – paprika met vis en onder het genot van een wijntje sluiten we de heerlijke dag af.

Nog even relaxen in het huis en naar bed. Het is genoeg geweest voor vandaag!!!

Morgen hebben we nog bijna de hele dag!