Zussenweekend Valencia 7 – 9 nov. 2014: blog 5

9 november 2014 - Valencia, Spanje

Zondag 9 november: het centrum

De laatste dag alweer, vanavond de vlucht naar huis. Maar dat is pas rond 9 uur dus we hebben nog de hele dag de tijd om het centrum van de stad weer te bezoeken en er staan een paar musea op het programma, die op zondag ook nog eens gratis te bezoeken zijn.

links de mango's - rechts de chirimoyas. Voor bij het ontbijt morgenochtendWe zijn geen langslapers en na een heerlijk ontbijt met o.a. chirimoya (zuurzak voor velen onder ons die het kennen van b.v. Indonesië)  en mango als fruit, ruimen we het huis een beetje op, doen de afwas en pakken de tassen weer in. Om 12 uur moeten we het appartement uit want er komen nieuwe gasten vandaag maar zolang wachten wij niet.

We gaan met een taxi naar het station (je hoeft maar op de hoek van de straat teeen van de wachtruimtes: keramiek gaan staan en binnen een minuut rijdt er een taxi met een groen licht op het dak, ten teken dat hij vrij is) want daar zijn kluisjes om de tassen in op te bergen totdat we vanavond van hieruit de metro nemen naar het vliegveld

Het station is een prachtig gebouw uit begin jaren 1900 in Oostenrijkse Art Nouveau stijl en ook mooi gedecoreerd met keramische muurschilderingen: vooral taferelen uit het leven in de Huerta (tuinbouw) Er is zelfs een kleine tentoonstelling over de aanleg van de spoorlijn in een van de vroegere wachtkamers.

Plaza de toros, naast het stationNaast het station staat de Plaza de Toros: in Valencia zijn de stierengevechten nog niet verboden (In Cataluña wel)

Voor het station ligt Plaza del ayuntamiento, met gemeentehuis – postkantoor – bloemenstalletjes – restaurantjes en vlakbij ligt ons eerste doel voor vandaag:

La Lonja (de la seda): de voormalige zijdebeurs uit de 15e eeuw. Valencia had de ontvangsthal La Lonjavan vroeger uit niet alleen fruit maar ook de handel in zijde. Op deze plek stond vroeger al een Moors Alcázar waar de grote held El Cid nog in gewoond heeft in de 11e eeuw. Hij veroverde de stad op de Moren. Het huidige gebouw is gotisch en heeft een mooie beurshal met zuilen en een stergewelf aan het plafond. Voor de Lonja, op straat, is nog steeds een beurs op zondag maar dan van postzegels en munten. Het gebouw is gratis te bezichtigen op zondag en verbazingwekkend is het niet eens druk.

keramiekmuseum in voormalig paleisDan richting het keramiekmuseum, gevestigd in het barokke Palacio del marqués de Dos Aguas  (dos aguas = 2 rivieren: Turia en Júcar.) Behalve keramiek is hier ook nog een deel van het vroegere interieur te zien van de markies in de verschillende ruimtes op de eerste verdieping. Keramiek is waarschijnlijk door Islamitische immigranten meegebracht uit de Arabische landen en Perzië vanwege de vele overeenkomsten en Valencia was een belangrijk keramiekcentrum. Hier in het (alweer gratis) museum zijn stukken te zien uit vele periodes en streken

Hierna is het tijd te lunchen. Nog steeds is het mooi weer en kunnen we op een zondagmiddag: elk restaurant heeft paella op de menukaartterrasje in het centrum genieten van een menu van de dag. Vandaag geen paella maar meloen met ham voor 2 en een gemengde salade voor de andere 2 en dan voor mij een heerlijk stukje vis als hoofdgerecht. Voor elk raam van elk restaurant zie je trouwens grote paellapannen staan met verschillende soorten paella.

We hebben nog volop de tijd om daarna nog eens door het centrum te dwalen langs gerestaureerde pandjes en pleintjes, nog eens langs de kathedraal en als de lucht erg betrekt gaan we het warenhuis El Corte Inglés binnen. Op de bovenste etage is een dakterras en daar zien we dat zwarte wolken verschijnen boven de stad en niet lang daarna begint het te regenen.

de korte bui trekt over: regenboog, zoek aan het einde het zakje met goudWorden we toch nog even nat tijdens het laatste stukje lopen naar het station. We hebben genoeg gezien en we nemen de metro naar het vliegveld.

Inchecken en wachten tot we kunnen instappen. Na een rustige vlucht landen we op tijd op de luchthaven van Eindhoven en met alleen onze handbagage staan we snel in de aankomsthal waar onze mannen ons staan op te wachten.

We wonen alle 4 in Brabant dus we zijn zo thuis en dan zit het er weer op

Ik heb genoten en met mij de andere 3!!! Het duurt weer even voor het weer november is. Dan weer een paar jaartjes in Nederland het weekend doorbrengen en gaan nadenken waar we over 5 jaar naar toe gaan in het buitenland, als we voor de 35e keer samen weggaan

Bedankt (schoon)zussen voor het heerlijke weekend

1. Corrie:
    5 december 2014
    Dank voor het verslag,ik ga nu foto's plakken.
    Met jouw tekst erbij is het af.
  2. Ed van Daal:
    6 december 2014
    Dag Tonny, ik ben weer helemaal bijgelezen en heb geconcludeerd dat ik dus zéker ook een keer Valencia moet gaan 'doen'.. Nog bedankt voor je mailtje, ik schrijf je komende week.
  3. Annemie:
    7 december 2014
    bedankt voor het uitgebreide verslag, het is ook een mooi document voor anderen die naar Valencia willen, alle hoogtepunten worden beschreven.