Zussenweekend 2014: Valencia 7 - 9 nov. Blog 2

8 november 2014 - Valencia, Spanje

8 nov. 2014: Mercado central

Goed geslapen allemaal en na een uitgebreid ontbijt met roggebrood (van thuis) en wit brood van de bakker (volkorenbrood kwam pas na half 10 in de winkel en daar wilden we niet op wachten) met een lekker eitje, een glaasje sap en koffie en thee voor de liefhebbers kunnen we er voorlopig weer tegen aan. We willen vandaag een fiets huren maar die verhuurwinkels gaan pas laat open op zaterdag (11 u).

de overdekt markt. Nu is de markt openDus eerst even naar de Centrale markt waar we gisteren al voor de deur hebben gestaan: Mercado central: de grootste overdekte markthal van Valencia in het oude centrum van de stad.  Art Nouveau / jugendstil / Modernisme: allemaal namen voor dezelfde stijl uit begin 20e eeuw. Het gebouw is ontworpen door de architecten Francesco Guardia y Vial en Alejandro Saler March in 1914. Hun ontwerp werd door de gemeente uitgekozen uit 6 voorstellen en de bouw kon beginnen.

De officiële opening was in 1928 en het is een van de meest bezochte gebouwen met een prachtig koepelplafondvan de stad. Het is ook de oudste overdekte markt in Europa die nog als zodanig gebruikt wordt en biedt een mooi zicht op hoe de handel en de technologie begin vorige eeuw werkten. Het gebouw heeft een prachtige koepel gemaakt van ijzer – kristal – keramiek en is 30 m hoog.

We gaan naar binnen via een van de vele deuren en staan meteen bij de afdeling vis en schaaldieren. Alles ligt prachtig uitgestald en het ziet er allemaal even vers uit.

al het fruit en alle groentes zijn even versIn de markthal zijn meer dan 300 winkelkramen. In het hoofdgedeelte voornamelijk groente – fruit – vlees – vis maar ook prachtige kramen met brood en banket – specialiteiten uit de stad zoals agua de Valencia (sinaasappelsap met cava) – horchata (drankje gemaakt van een soort “aard”amandelen) de chufa – kruiden – kaas – hammen etc. etc.

In het midden is een open ruimte onder de prachtige koepel. We vermaken ons linksonder: pimientos de Padrón - daarnaast de baby tuinboontjes - daarboven slakkenprima en kijken onze ogen uit en kopen zelf ook een en ander: de pimientos de Padrón (paprika’s) – de baby tuinboontjes die we gisteravond hebben gegeten – een fles agua de Valencia – een woestijnroos (roos van jericho) en voor morgenochtend bij het een ontbijt een chirimoya die bijna een kilo weegt en een grote mango!

Het is zaterdagochtend en de mensen zijn hun boodschappen aan het doen voor het weekend. De markt is namelijk alleen in de ochtend open van 08.00 u tot 14.30 u en gaat in de namiddag niet meer open en ook niet op zondag

tres cafés con leche y un americano, por favorAls we helemaal rond zijn geweest zijn we toe aan een kopje koffie op het terras. Het is prachtig weer dus goed toeven buiten. De lucht is stralend blauw dus :  de boodschappen even weg brengen en de fietsen gaan huren. Vlakbij ons appartement is een verhuurbedrijfje gerund door een Argentijn die klokslag 11 u aan komt fietsen om ons te helpen.

Dat wordt een volgend blogje. We gaan namelijk in de voormalige rivierbedding fietsen richting strand en Ciudad de Las artes y de las ciencias

1. Ria:
    17 november 2014
    Leuk om het allemaal nog eens na te lezen.