Zussenweekend 2014: Valencia 7 – 9 nov. Blog 1

7 november 2014 - Valencia, Spanje

7 november 2014

2e weekend van november: standaard de datum dat wij (3 zussen en 2 schoonzussen) een weekend samen doorbrengen. Deden we dat vroeger nog bij een van de meiden thuis (mannen en kinderen de deur uit die dan iets in de omgeving moest verzinnen om te doen), sinds vele jaren gaan we 1 nacht naar een B&B ergens in Nederland.

10 jaar terug, bij ons 20e weekend, besloten we om eens 2 nachten weg te gaan en dan naar een stad in het buitenland. Dat werd Parijs, met de bus!! En een groot succes. Besloten werd toen dat we elke 5 jaar een weekend (2 nachten) weg zouden gaan naar het buitenland en de andere 4 jaren steeds 1 nacht in een stad in eigen land.

5 jaar geleden togen we dus per vliegtuig naar Kopenhagen en dit jaar hebben we besloten de stad Valencia met een bezoek te vereren.

onze huiskamer in het appartementEen schoonzus kan helaas niet mee om persoonlijke redenen en ik ben aan de beurt om het verblijf te regelen. Dus in augustus een dagje met Dirk aan de computer om e.e.a. uit te zoeken en we hebben tenslotte de meest gunstige vliegtijden gevonden om zoveel mogelijk uren in de stad door te brengen en we hebben een appartement gevonden (via Airbnb!!!) voor een zeer schappelijke prijs en vlakbij het historische centrum op een steenworp afstand van de voormalige stadspoort Torre de quart.

De heenreis is gepland vanaf Amsterdam en de vlucht vertrekt om 11.40 u.: een boarden: we gaan!gunstige tijd voor ons want zo kunnen we rustig per trein naar Schiphol. Natuurlijk hebben we de dag ervoor al ingecheckt en hebben we de instapkaarten al bij ons. Helaas heeft Transavia weer eens de maten van de handbagage aangepast waardoor 1 koffertje niet mee in de cabine mag. Het mag wel gratis onderin het vliegtuig want het weegt minder dan 10 kilo. Dan mijn koffertje ook maar mee onderin, dan hoef ik er niet mee te sjouwen. We moeten in Valencia nu toch wachten bij de band.

We hebben tijd voor een kopje koffie en de eerste bespreking met de plattegrond van de stad erbij: voor mij is het vele jaren geleden dat ik er ben geweest maar voor mijn zus Corrie is het korter geleden dat ze er een aantal dagen met haar man heeft doorgebracht en zij weet nog veel te herinneren van toen.

er ligt al sneeuw in de PyreneeënNa een rustige vlucht (al veel sneeuw in de Pyreneeën) en even wachten op de koffertjes zitten we rond half 3 in de metro. 10 haltes en dan zijn we vlakbij de straat waar ons appartement voor de komende 2 nachten ligt.(calle del padre Manjón nr. 11)  De eigenaresse Ivana staat ons al op te wachten om ns wegwijs te maken binnen en alles uit te leggen: de bakker – supermarkt – fietsenhuur – plattegronden etc. We hebben de ruimte: 3 slaapkamers – keuken – badkamer - huiskamer en elk raam heeft een balkonnetje met uitzicht over de straten (we zitten op een hoek)

Even ons installeren en dan naar buiten. Camera’s mee (telefoons tegenwoordig) torres de quart, voormalige stadspoort op een steenworp afstand van ons tijdelijke appartementen al bijna meteen staan we bij een van de 2 nog overgebleven 15e eeuwse stadspoorten: Torre de Quart en daardoorheen lopend zitten we meteen in het historisch centrum. De stadsmuren zijn rond 1860 afgebroken.

We gaan op de eerste verkenning uit: centrale markt (alleen ’s morgens open dus morgen terug) – La Lonja (zijdebeurs uit de 15e eeuw, staat voor zondag op het programma) – de kathedraal – de basiliek van de Virgen de los desamparados (de hulpbehoevenden en de daklozen).etc.

Ciudad de las artes y de las ciencias op de achtergrondWe besluiten eerst maar de klokkentoren van de kathedraal op te klimmen: Torre de Miguelete. 207 treden klimmen we omhoog en dan hebben we een prachtig uitzicht over de stad. De schemering is begonnen en we zien de zon verdwijnen achter de heuvels..

Weer beneden kunnen we nog een stukje door de kathedraal lopen want er gaat een mis beginnen in een zijkapel. Naast de kathedraal de basiliek. Die is ook open want over een aantal minuten begint de avondmis. Prachtig Mariabeeld en mooi geschilderd plafond.

Het is ondertussen helemaal donker geworden en we gaan terug naar “huis”, via de even een hapje en een drankje "thuis" voor we gaan etensupermarkt want we hebben natuurlijk geen ontbijt inclusief. Wat boodschappen doen dus voor morgenvroeg en wat snackjes voor bij een glaasje wijn voor we de stad weer in gaan om te eten.

We eten heerlijke tapas op een terras ( salade – patatas bravas – tuinboontjes met ham – rode paprika met kabeljauw – flesje wijn – kopje koffie) en verbazen ons later over de rekening. het eten heeft gesmaakt- de wijn is op - koffie toeVoor nog geen 40 € hebben we gegeten en gedronken!!!

Morgen gaan we een deel van de stad per fiets verkennen

1. Ed van Daal:
    15 november 2014
    Leuk weer wat van je te lezen Tonny. Benieuwd naar dag 2 van jullie zussenweekend.
  2. Henny Postema:
    15 november 2014
    Leuk verhaal ,wacht op het vervolg.
    Groetjes ook Ed