Zussenweekend 2013 (2)

10 november 2013 - Den Haag, Nederland

9 november 2013: Eschermuseum

Na de koffiepauze even een wandeling door de Passage en via Buitenhof en Binnenhof komen we op de Lange Voorhout.

Winterpaleis Koningin-moeder EmmaUnaniem besluiten we dat we het Eschermuseum willen bezoeken. Ik zelf ben daar nog nooit geweest. (Schande: ik ken de meeste steden in Spanje beter dan de steden in ons eigen land) Het museum is gevestigd in het voormalige winterpaleis van koningin-moeder Emma. Zij kocht het gebouw in 1896.  Nadat Wilhelmina koningin was geworden zat haar taak erop en verbleef ze hier, vooral in de winter,  vanaf 1901 tot haar dood in 1934.

Tot 1990 is het paleis nog vaak gebruikt door de vorstinnen, o.a. voor ontvangsten in de voormalige keuken, nu restaurantje veel familiekiekjesen in de verschillende zalen staat nog vermeld waarvoor ze gebruikt werden. Wilhelmina heeft hier nog vaak winters doorgebracht en toen Juliana koningin was begon en eindigde hier de stoet van Prinsjesdag.

Juliana heeft het paleis in 1991 verkocht aan de staat en na een verbouwing werd het in 1992 een museum. Sinds 2002 is de collectie van Escher hier ondergebracht.

en nog een paraplu van dezelfde makerBeeldend kunstenaar Hans van Bentem heeft 15 lampen speciaal ontworpen voor het museum. Soms refereren de lampen aan de functie in het paleis, soms aan de werken van Escher

Escher, geboren in Leeuwarden in 1898 en gestorven in 1972 heeft vele studies gemaakt van oneindigheid en ook van wiskundige principes. Na de HBS studeerde hij o.a aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunst in Haarlem.

Hij reist heel veel naar Italië (schildert daar veel landschappen) en naar Spanje. Na een bezoek aan het Alhambra in Granada raakt hij gefascineerd door de Moorse motieven en mozaïeken.

Pas op 40 jarige leeftijd gaat hij zich bezig houden met de Escheriaanse prenten Escher: vogels en vissenvaak geïnspireerd op de Moorse kunst: regelmatige vlakvulling maar bij hem o.a. ook met dieren die transformeren (vissen > vogels = Metamorfose)

In het museum hangen 130 werken van hem en op de 2e etage zijn een aantal interactieven objecten b.v. de kamer die van perspectief verandert – een schilderij dat lijkt te bewegen als je er langs loopt etc.

In de kelder zie je nog resten van de voormalige keuken en daar is ook het cafetaria: geluk voor ons want we kunnen hier even lunchen.

Zeer interessant museum in een prachtig gebouw. De moeite van een bezoek waard als je in de buurt bent!