Zussenweekend 2013 (1)

9 november 2013 - Den Haag, Nederland

Den Haag

De laatste jaren vindt het zussenweekend gewoonlijk plaats in het 2e weekend van november. Mijn reizen zijn dan klaar, een aantal verjaardagen in oktober zijn achter de rug en we hebben tijd voordat de feestmaand er aankomt. Ik heb 2 zussen en 2 schoonzussen die al voor de 29e  keer een weekend samen doorbrengen. In het begin, toen de kinderen nog klein waren, sliepen we om de beurt bij een van de 5 in huis terwijl (de evt.) man en kinderen de tijd elders gingen doorbrengen.

onderweg naar Den Haag: regenboogAl jaren echter gaan we een nacht doorbrengen in een stad naar keuze die we om de beurt moeten uitzoeken. Ook de keuze van de overnachting is voor de regelaarster, die zich ook een beetje verdiept in de mogelijkheden van bezoek. En: om de 5 jaar gaan we 2 nachten naar een stad in het buitenland (Parijs – Kopenhagen). Volgend jaar, de 30e keer, staat Valencia op ons lijstje.

Dus: jongste zus Annemie was dit jaar aan de beurt en haar keuze was gevallen op Den Haag. Een schoonzus is helaas verhinderd vanwege privé-omstandigheden (hopelijk volgend jaar er weer bij!!!) dus dit jaar met ons 4-en. We nemen de trein vanuit Tilburg (Corrie zit daar al in vanuit Eindhoven) en rond half 11 komen we aan in Den Haag centraal.

Koffers in de bagagekluis en naar buiten waar het net begint te regenen. Maar: het bagage in de kluis op het station en dan de stad instadhuis is vlakbij en daar is van alles te doen. Men zoekt vrijwilligers en er staan allerlei stands met hulpmiddelen voor ouderen etc. Wij mogen even poseren voor een websitefoto (hopelijk gaan ze die niet gebruiken) en na een rondje langs alle stands houden we het voor gezien.

Even bij de VVV een plattegrond halen en dan door de winkelstraat Lange Poten naar het Plein voor koffie met een heerlijke punt taart op het terras (met verwarming) We hebben uitzicht op het gebouw van de Tweede Kamer en willen Binnenhofdaar even een kijkje nemen. Foto's maken is helaas verboden want er is een veteranenbijeenkomst. Dan maar via het Buitenhof naar het Binnenhof om nog eens te zien waar alle politieke beslissingen genomen worden. Maar, het is weekend dus er is geen bedrijvigheid. Slechts 1 politieauto staat geparkeerd op de binnenplaats om de boel in de gaten te houden

Achter het Binnenhof is het Mauritshuis maar dat is vanwege verbouwing / renovatie gesloten en een deel van de collectie is tijdelijk ondergebracht in het Gemeentemuseum (op het programma voor morgen) Dus besluiten we unaniem opMauritshuis: gesloten wegens renovatie/verbouwing het Lange Voorhout naar het museum van Escher te gaan in het voormalige winterpaleis van koningin-moeder Emma.

Zeer interessant maar dat wordt een ander blog want anders wordt dit verhaal te lang. We lunchen daar en na het bezoek vinden we het tijd om ons overnachtingsadres op te zoeken. Dus: tassen halen op het station en met de tram naar de Koningin Emmakaden nr. 129: BE to BE Bed and Breakfast

In hartje Den Haag staat een schitterend pand uit 1890 en de 3e en 4e etage zijn omgetoverd tot 2 juweeltjes van onderkomens. We beschikken met ons 4en over de 2 verdiepingen, elk met een zitkamer, slaapkamer en badkamer waarvan het appartement op de 3e zelfs een balkon heeft. Aan de voorkant heb je uitzicht op de toren van het Vredespaleis en op een deel van de Skyline van Den Haag.

uitzicht op de Skyline Den HaagZoals gewoonlijk hebben we eerst tijd om bij te kletsen onder het genot van een glaasje port en wat tapas (chorizo en cecina = gedroogd rundervlees zoals rauwe ham) meegebracht door mij uit Spanje en ons plan is om ’s avonds te gaan eten in de haven van Scheveningen. Maar als we honger hebben regent het cats and dogs oftewel pijpestelen dus we gaan eten  in het door ons aanbevolen Italiaanse restaurant aan de overkant:   Bacco Perbacco. En het klopt, we hebben er heerlijk gegeten (een grote schaal antipasti en als hoofdgerecht kabeljauw met tomaten en heerlijke groente) onder het genot van een lekker glaasje witte wijn.

Na het eten is het net droog en tijd om even de benen te strekken na een lange zit aan tafel voor we terug gaan naar ons onderdak voor wat kletsen, tv en een goede nachtrust.

Wordt vervolgd!!!!