Zussenweekend 2013 Den Haag (3)

11 november 2013 - Den Haag, Nederland

Zondag 10 november

Heerlijk geslapen in de achterkamer dus geen lawaai van het verkeer op straat. Ik slaap met schoonzus Ria op de 3e etage en mijn 2 zussen (Corrie en Annemie) op de zolderetage. Fijne douche en vóór het ontbijt kunnen we zelf al een kopje koffie zetten op de kamer. Dat is altijd het heerlijke van de B&B. (En in Gr. Brittannië standaard in alle hotels)

de achterkamer op de 1e etage, naast de ontbijtkamerWe hebben 9 uur afgesproken als ontbijttijd en we gaan daarvoor naar de 1e etage. Een prachtige verdieping met 2 kamers en suite. De eigenaresse heeft een opleiding gevolgd aan de Kunstacademie en dat is te zien. Overal prachtige schilderijen aan de muur (ook portretten van de familie?!) en veel oog voor detail met allerlei snuisterijen. Bovendien hebben we op alle kamers een boekenkast met vele interessante titels.

Het ontbijt is zeer uitgebreid met koffie en thee, een heerlijke smoothie, heerlijk zondagochtend 9 uur: eerst genieten van een heerlijk ontbijtbruin brood en broodjes met lekker beleg en ze heeft zelfs een lekker flapje met fruit voor ons gebakken. We doen ons dus te goed aan al het lekkers want we hebben alle tijd. Eigenlijk wilden we eerst even uitwaaien aan zee maar het regent buiten. Het volgende op het programma is het Gemeente-museum maar dat gaat op zondag pas om 11 u open.

We mogen de tassen zolang in het huis laten staan en om ze op te kunnen halen mogen we zelfs de sleutel nog meenemen.

Het hagelt als we de deur uitgaan en afscheid nemen van onze gastvrouw maar gelukkig is de tramhalte vlakbij en kunnen we droog staan. Het is maar een paar haltes van de Koningin Emmakade naar de Stadhouderslaan . We zijn wat te vroeg maar het Museon (naast het Gemeentemuseum) heeft zijn deuren al open en we kunnen daar even rond kijken in de winkel.

Gemeentemuseum Den Haag: ontwerp BerlageWe hebben alle 4 een museumjaarkaart dus gratis toegang. Het gebouw zelf is al prachtig. Een ontwerp van Berlage. Het is zijn laatste ontwerp en heeft het zelf niet meer af gezien. Berlage stierf in 1934 en het gebouw was een jaar later klaar. Er is door het hele gebouw op verschillende plaatsen een mooie lichtinval en er zijn diverse vleugels met verschillende tijdelijke en permanente exposities. In de jaren ’90 is er een grote restauratie geweest en ze zijn op dit moment bezig met de binnenplaats.

Het museum is zeer uitgebreid en we zijn dan ook uren binnen, inclusief een koffiepauze natuurlijk.

We beginnen bij de afdeling Art Deco van René Lalique (1860 – 1945). Franse art deco klokjeedelsmid en glaskunstenaar van de Jugenstil / Art deco. Zijn grootste opdrachtgever was Gulbenkian (juist, van het gelijknamige museum in Lissabon.) Hij maakte o.a. ook  glazen panelen voor de Oriënt express.

Via deze zalen kom je automatisch bij de tentoonstelling van Delfts Blauw. Kennis van het Oosters porselein kwam in Holland via de VOC in de 17e eeuw maar dat was voor de meeste mensen te duur. Dus kwam er in Delft aardewerkindustrie als alternatief. Van de vele plateelbakkerijen uit de 17e eeuw is er nog maar 1 over: de Porseleyne Fles. Veel oud Delfts aardewerk is er te zien maar ook werk van moderne kunstenaars, vooral tulpenvazen naar eigen smaak en inzicht.

Natuurlijk de Rietveld stoelEen groot deel van het museum is ingericht voor Mondriaan en De Stijl. Vele heldere en primaire kleuren en van Mondriaan zijn bijna 300 werken te bewonderen en ook van de kunstenaars van de groep rond hem, zoals Rietveld, Theo van Doesburg, Le Corbusier etc.. Natuurlijk de Rietveldstoel en van Mondriaan zijn bijna uit alle stadia van zijn carrière werken te zien.

In een aantal zalen is ook moderne kunst met o.a. werken van Monet – Picasso – Kandinsky en ook beeldende kunst.

Het Mauritshuis ondergaat tot halverwege 2014 een verbouwing / renovatie en meer dan 100 topstukken zijn 2 jaar lang ten toon gesteld hier in het museum. 6 eeuwen kunst in een aparte vleugel met o.a. Zicht op Delft van Vermeer – doeken Anatomische les: professor heeft mijn achternaam!!!van Paulus Potter en natuurlijk de Anatomische les van doter Tulp, geschilderd door Rembrandt. Maar we zien nog 2 andere schilderijen over lessen, geschilderd door een professor met mijn achternaam: Egbertsz!!!!!

Dit is ook de reden geweest dat er nu een tijdelijke expositie is (tot 5 jan. 2014) van meerder schilderijen over de anatomische les + chirurgische objecten: Van Rembrandt tot Damien Hirst. Alle 10 de schilderijen over de anatomische les uit de 17e eeuw zijn voor het eerst samen gebracht (7 zijn in bruikleen). Toen begon in Europa pas de empirische wetenschap, gebaseerd en onderzoek en ervaring (toestemming van de paus?) terwijl in de Moorse wetenschap dit al eeuwenlang werd gedaan (Cordoba bv)

en de zwarte jurkjes van Coco ChanelTot slot zien we nog de tentoonstelling over Coco Chanel: haar zwarte jurkjes – mantelpakjes – tassen – parfum.

Na dit alles te hebben gezien is het over 2 uur ’s middags. Tijd om de tassen op te halen, de tram te nemen naar het centrum, een hapje eten bij La Place in de V&D en dan de trein te nemen naar huis (Geldrop – Oss – Tilburg – Waalwijk)

Al met al dus weer een geslaagd weekend: bedankt Annemie voor de organisatie en op naar volgend jaar! Het 30e weekend gaan we voor 2 nachten naar Valencia!!

1. Sandra:
    21 november 2013
    Ik neem aan dat in dat jubileumweekend de dochters ook mee mogen??????
  2. Annemie:
    21 november 2013
    Het was een geslaagd weekend, het blog is zelfs een mooie reclame voor de B&B. Het is zeker aan te raden, net als de 2 musea.
  3. Bert & Annemarie:
    Bedankt Tonny,
    Leuk om op deze manier weer op de bijzondere bezienswaardigheden van mijn geboortedorp (nooit stadrechten gekregen!) geattendeerd te worden.
    Misschien is die B&B ook wel eens iets voor ons ?
    Groeten uit Leusden.
  4. José van bruggen:
    22 november 2013
    Tonny, bedankt voor de leuke tips. Den haag staat nog altijd op mijn lijstje om alle bezienswaardigheden te bezichtigen.
    Fijne feestdagen en wie weet tot volgend jaar.
    Groeten uit het "verre oosten"des lands. (schalkhaar)