Ontdek Stijlvol Spanje dag 10

25 september 2013 - Madrid, Spanje

25 sept. 2013: Madrid en terugvlucht naar Rotterdam

Ons vliegtuig naar Rotterdam vertrekt pas vanavond om kwart over 8 dus we hebben nog de hele dag te besteden in de hoofdstad. Dus gaan we niet al te vroeg op pad want de dag is toch al lang voor iedereen. Eerst genieten we van een uitgebreid en goed ontbijt en om 10 uur staan alle koffers in een aparte ruimte van het hotel.

mooie gevel aan de Gran VíaWe zitten weer in het hotel aan de Gran Vía en daarom hebben we vanochtend de bus niet nodig. Dat komt goed uit want als we vanavond bij het vliegveld uitstappen moet de chauffeur nog helemaal terug naar Málaga. Hij kan het tot die tijd rustig aan doen en de voorbereidingen treffen voor zijn rit naar het zuiden.

Wij lopen de hele Gran Vía af, bewonderen de vele mooie panden met prachtige gevels en vele versieringen op het dak, en aan het eind van de straat komen we bij Calle Alcalá met de Bank van Spanje op de hoek met het Cibelesplein. Op dit plein vieren de fans van Real Madrid feest als de club iets belangrijks heeft gewonnen maar wij horen nu een geheel ander lawaai.

We zijn op weg naar het voormalig postkantoor aan dit plein (zoals de vorige maar er is een topoverleg binnen en een demonstratie buitenkeren) om de toren op te gaan voor een gigantisch uitzicht over de stad. Maar: er staan honderden demonstranten voor het gebouw en de militaire politie houdt het gebouw stevig op slot. Er schijnt een topoverleg bezig te zijn in het gebouw en de ontevreden werknemers benutten dit om te demonstreren.

Het postkantoor blijft voor ons dus gesloten. Dan lopen we langs het Scheepvaartmuseum naar het monument van de gevallenen in de oorlogen. Daar is net een kranslegging voorbij van een aantal hoge Pieten uit Marokko die bij de koning op bezoek waren en alles wordt meteen opgerold en opgeruimd.

AtochastationWe lopen langs het Ritzhotel – Pradomuseum (daar zijn de liefhebbers al geweest op dag 2) – de Botanische tuin (gratis voor 65+ en een aantal zullen daar straks naar binnen gaan) naar het Atochastation. We bekijken daar natuurlijk het monument voor de gevallenen van de Al Quada-aanslag op het station (bijna 200 doden) en we lopen dan binnendoor naar het oude deel van het station waar nu een tropische tuin is gemaakt.

Maar buiten is het al tropisch en binnen is er ook nog eens de vochtigheid dus het is binnen bijna niet te harden. We willen koffie op het terras en vrije tijd om b.v het Reina Sofía museum te bezoeken (65+ gratis) waar natuurlijk de beroemde Guernica van Picasso hangt naast andere werken van kunstenaars uit de 20e eeuw.

Mijn gids-taak door de stad zit er op, iedereen gaat op eigen houtje verder en ik ga mooie gevel, vlakbij Plaza santa Anaweer eens dwalen door de straten van de schrijversbuurt en de straten rondom Plaza santa Ana. Hippe wijk met vele kleine winkeltjes en vele barretjes en mooie geveltijes. Een lekkere warme maaltijd in een bar, rondneuzen in de Fnac (grote boekwinkel naast de Corte Inglés) en het is zo warm dat ik op tijd naar het hotel terugga om nog wat te werken op mijn pc, de kas alvast op te maken etc.

Om 5 uur is iedereen weer aanwezig – de meesten kleden zich nog even om (vanavond in Nederland is het niet meer tropisch warm) – koffers naar buiten en met de bus naar het vliegveld.

Daar nemen we afscheid van Antonio, de chauffeur en checken we in voor de terugvlucht. Mijn reisseizoen zit er (helaas) weer op – mijn koffer kan voorlopig weer naar zolder maar ik kan terugkijken op een leuke tijd met een aantal mooie reizen door Spanje (zie mijn verhalen) Volgend jaar april/mei hoop ik weer van de partij te zijn en het zou zo maar kunnen dat ik dan weer een aantal gasten van dit jaar op een andere reis tegen kom! Van mij mag het!

1. Corrie:
    14 oktober 2013
    Een mooie reis Tonny. Jammer van het postkantoor,de trap omhoog en het uitzicht,allebei prachtig.