Zussenweekend 2012: Amsterdam 11 november

11 november 2012 - Amsterdam, Nederland

Zussenweekend Amsterdam 2012

Dag 2: zondag 11 nov.

Als je op tijd en bekaf in bed ligt ben je ook weer lekker op tijd wakker de volgende ochtend. Een kopje koffie op de kamer, douchen en tas inpakken, ontbijten beneden en dan kan de nieuwe dag beginnen. Voor 10 uur staan we voor het hotel bij de tramhalte en we nemen de tram naar het Museumplein

Het nieuw geopende Stedelijk Museum stond bij ons allemaal op het verlanglijstje om te bezoeken. Om 10 uur gaat het museum open en we hoeven niet in de rij te staan. Het is nog niet druk. Jassen en tassen in de kluisjes en we gaan hier een groot deel van de dag doorbrengen. Pas om half 2 zullen we weer de deur uitlopen.

We bezoeken eerst de designafdeling met veel industriële vormgeving: meubels (o.a. Rietveld) - affiches - lampen - huishoudelijke artikelen etc. Extra belangstelling hebben we voor de kleitafel van Maarten Baas (zie de foto), gemaakt door Baas&Den Herder. De jongste zoon van mijn zus (Michiel Henneman) werkt op dit moment bij hem. Hij is o.a. goudsmid net als zijn vrouw Jiska Hartog. Na die studie hebben ze nog de kunstacademie gedaan en een master gehaald in Londen en samen vormen  zij het duo  Hartog&Henneman. Zij hebben al diverse prijzen in de wacht gesleept met o.a. hun sieraden ( [email protected] )

Na de koffie in het restaurant van het museum is het tijd voor de andere kunst. Schilders als Mondriaan - Toorop - Picasso - Appel - Andy Warhol en vele anderen zijn vertegenwoordigd maar ook ander kunstenaars met diverse soorten kunst. Er staat een beeld van Rodin, een andere van Jef Koons en vele andere kunstwerken.

Na een bezoek aan de winkel (we kopen een leuk cadeautje voor de (schoon)zus die er helaas niet bij kan zijn) gaan we eindelijk naar buiten rond half 2 en we hebben nu toch wel echt zin om eerst wat te eten. Op Het Muuseumplein bij het Rijksmuseum is een restaurantje waar we de ergste honger stillen.

We nemen weer de tram (toch wel handig die OV chipkaarten) en stappen uit voor het Centraal Station. We willen namelijk nog even naar de overkant van het IJ. Daar bevindt zich sinds dit jaar: Eye, het splinternieuwe filmmuseum op de IJpromenade. We kijken niet goed en nemen de verkeerde veerboot naar de overkant. Meteen terug dus (kost toch niks) en dan de goede boot naar de overkant. Voorheen zat het museum in een pand an het Vondelpark. Nu dus hier en binnen zijn 4 filmzalen - een tentoonstellingszaal - een filmmuseum en een filmbibliotheek. We nemen een kijkje binnen maar daarna houden we het voor gezien.

We gaan terug naar het station en nemen de trein naar Brabant. Het weekend zit erop, we hebben gezien wat we wilden zien, we hebben veel gelopen maar het was dan ook prachtig weer vandaag. In Den Bosch nemen we afscheid van elkaar. Ria gaat naar Oss - Corrie rijdt door naar Eindhoven en moet naar Geldrop - Annemie en ik stappen over op de trein naar Tilburg. Daar wordt ik opgehaald voor het laatste stukje naar Waalwijk.

Corrie: bedankt voor de organisatie dit jaar. Ik heb genoten!

Groetjes Tonny

1. Corrie: