Zussenweekend 2012: Amsterdam 10 november

10 november 2012 - Amsterdam, Nederland

weekend 10 - 11 nov. 2012

Zussenweekend in Amsterdam

Al voor de 28e keer gaan we er dit weekend op uit. Ik heb 2 zussen en met 1 schoonzus erbij (een is verhinderd) gaan we al 28 jaar op een rij 1 x per jaar samen iets leuks doen. Toen alle kinderen klein waren brachten we de weekenden steeds door bij 1 van ons in huis (mannen en kinderen moesten een nachtje verkassen) maar al 12 jaar op rij gaan we nu overnachten in een andere stad en om de 5 jaar gaan we nu zelfs 2 nachten weg en dan naar het buitenland.  Parijs heeft al op het programma gestaan, evenals Kopenhagen en over 2 jaar zit Valencia in de planning. In Nederland hebben we al vele steden gehad maar om de een of andere reden waren we nog nooit in de hoofdstad.

Zus Corrie was aan de beurt deze keer en zij heeft gekozen voor Amsterdam. De regelaarster moet ook het overnachtingsadres uitzoeken. Vaak is dat een B&B maar nu zaten we in hotel Atlantis aan de Ceintuurbaan, vlakbij het Sarphatipark.

Er stond veel op de wensenlijst dus vroeg uit de veren. Zus Annemie en ik  vertrekken voor half 9 met de trein vanuit Tilburg. Corrie moet gebracht worden vanuit Geldrop want er rijden geen treinen vanwege een brandweeroefening en (schoon)zus Ria moet ook met de bus uit Oss komen want er wordt aan het spoor gewerkt.

We stappen uit in Amsterdam zuid om de mero te nemen naar station Wibautstraat en dan is het nog maar een klein stukje naar het hotel. Tassen wegzetten (we kunnen nog niet op de kamer natuurlijk) en aan de wandel. Dwars door het Sarphtipark  op weg naar de Albert Cuypmarkt. Dat is vlakbij maar we snakken eerst naar een kop koffie met een heerlijke appelpunt! Dan de markt op met vele kramen met heerlijkheden (vooral verse vis!!!), wat leuke winkeltjes om te neuzen en daarna beginnen we aan de wandeling door de stad.

Urenlang lopen we o.a. langs het Amstelhotel - Carré - mooie grachtenpanden - de Hermitage (hier is nu een deel van het Van Goghmuseum ondergebracht) - De Portugese synagoge en het joods museum - Waterlooplein (het begint een beetje te regenen) - Rembrandtplein.

Nu is het toch ook echt tijd voor de lunch. Om de hoek en vlakbij de Utrechtstraat gaan we heerlijke sandwiches eten bij George Deli. De voeten hebben even gerust, de regen is gestopt en we gaan naar het tasjesmuseum hier vlakbij. Leuk om te zien en vele rare en originele tasjes maar ook krijg je een goed beeld van de tasjescultuur door de eeuwen heen.

We lopen nog langs de grachten naar de 9straatjes tussen de Raadhuisstraat en de leidse straat. Het zijn zijstraten van de grote grachten en tegenwoordig zeer gewild bij het winkelende publiek: veel winkels in 2e hands kleding - vintage winkels - alternatieve mode - veel specialiteiten winkels en het is er zeer druk.

Maar we worden moe en via via komen we uit op het Rokin en kunnen we de tram nemen terug naar het hotel. Onze voeten moeten omhoog en het is tapastijd. Ik had thuis nog Spaanse ham - worst - ansjovis - boquerones en olijven en met een fesje port erbij kunnen we even relaxen.

Eten doen we 's avonds in de Albert Cuypstraat bij De Bazar, midden in de wijk De Pijp. Het gebouw is ooit een gereformeerde kerk geweest maar ik zie ook nog op de muur een Hebreeuwse tekst. De keuken is Noord-Afrikaans / Midden Oosten en we eten er heerlijk. Daarna nog een wandelingetje door De Pijp en doodmoe ploffen we daarna op bed voor nog een kopje koffie, wat kletsen en t.v kijken. We hebben geen puf meer om de stad in te gaan. Het is mooi geweest voor vandaag (we worden oud denk ik en we waren vroeg op)

Morgen is er weer een dag! We gaan slapen!

1. Anja van der Wegen:
    16 november 2012
    Wat gezellig Tonny mooie tasjes en dat steegje en de port was gelijk op zeker het zag er goed uit leuk Groetjes