Vakantie Gambia!!!

2 december 2012 - Waalwijk, Nederland

Vakantie!!!! Op reis!!!

Voor het eerst in 2 jaar gaan we eindelijk weer eens op vakantie. We zijn 3 x naar Mali, Afrika, geweest maar de politieke situatie is daar nu niet echt geweldig om er een vakantie door te brengen. In december 2008 zijn we 2 weken naar Mali geweest om de sfeer te proeven, Dirk om djembe te (leren) spelen en samen hebben we een paar tochten ondernomen o.a. naar Sikasso waar een Nederlandse de scepter zwaait bij een jeugdcentrum. (www.malimuziek.org ) Een jaar later zijn we voor 4 weken teruggegaan en hebben we o.a door de Dogonvallei getrokken en hadden we de kans om de Nederlander Willem Snapper te leren kennen die in Sevaré woont en o.a. tuinenprojecten opzet voor vrouwen in dorpen in de omgeving www.mopti.nl  De derde keer was vorig jaar januari toen we naar Mali zijn gegaan voornamelijk voor het Nigerfestival in Segou.

Maar Afrika en vooral de mensen en de muziek blijven ons trekken en we denken nu een alternatief te hebben gevonden. We gaan naar Gambia, voor 3 weken en we vertrekken op 18 dec. wat betekent dat we 8 jan.  terugkomen en dus de feestdagen en Oud en Nieuw niet in het land zullen zijn. Aangezien Gambia voornamelijk islamitisch is zullen we (hopelijk) van de Kerstsfeer niet al te veel meekrijgen.

We zijn ons dus nu aan het voorbereiden op de reis. We wilden een appartementje in een woonwijk maar we waren te laat met boeken. Kerst is druk en ik kan met mijn lessen Spaans niet zomaar tussendoor weken weg. We hebben nu een eenvoudig hotelletje via een touroperator gevonden, kleinschalig want we willen niet tussen de vele vakantiegangers aan het strand zitten. De Jong Intravakanties, waar ik in de zomer werk als reisleidster, heeft er geen accommodaties (helaas?!)

Dirk struint heel internet af en heeft al e.e.a gevonden waar hij naar toe wil (o.a. een muziekfestival in Senegal, ten zuiden van Gambia) en ik lees boeken om te weten te komen wat er te zien is en hoe het land in elkaar steekt.

Malariapillen zijn al in huis (er heerst o.a. in Mali op dit moment veel malaria en de mensen worden er bij bosjes ziek en overlijden), de vorige keren hebben we ook malarone geslikt – de nodige flesjes deet (antimuggenvloeistof) zijn gekocht en de geïmpregneerde antimuggenkleren zijn weer uit de kast gehaald.

In de aanloop naar de reis ga ik me verder verdiepen in het land en zal ik af en toe een stukje proberen te schrijven. Onderweg in Gambia zullen hopelijk nog vele blogs volgen!

Tot schrijfs

Groetjes Tonny

1. Hilde:
    4 december 2012
    Wat leuk! Er gaat niets boven Afrika, al heb ik meer ervaring met de zuidelijker gelegen landen. Maar dat je terug wilt voor de sfeer snap ik helemaal. Verheug me nu al op de vakantieverhalen. En al over 2 weken... Nog veel plezier met de voorpret!
  2. Anja van der Wegen:
    19 december 2012
    Hallo Tonny je bent onderweg nu ik wens jullie een mooie vakantie en fijne feestdagen toe! Groetjes Anja van der Wegen