Zusjesweekend 2

2 oktober 2011 - Zwolle, Nederland

Zondagmorgen om 9 uur wordt een heerlijk ontbijt gebracht op de kamer met een heerlijk sapje, lekkere broodjes met diverse soorten beleg en zoetigheid en koffie en thee. Met de magen gevuld en de tassen ingepakt (die mogen nog in het huis blijven) kunnen we aan het tweede deel van de stadswandeling beginnen.

Het is heerlijk rustig op straat en we gaan eerst naar de Grote (Sint Michael) Kerk. De deur staat De Grote Kerk gewijd aan Michaelopen want even later staat er een dienst gepland. We kunnen nog even door de kerk wandelen en zien o.a. een prachtig orgel uit de 18e eeuw - een mooie preekstoel uit de 17e eeuw - een mooi koorhek uit de 16e eeuw. Dit alles laat zien dat Zwolle vroeger een belangrijke hanzestad was die een rijke en voorname kerk moest hebben. een en ander is veranderd na de hervormingen: alles wat aan de roomse tijd herinnerde moest weg (als dat nog niet door de beeldenstormen wasglazen H. Michael verwoest). Buiten staat sinds een paar jaar een prachtige glazen Michael midden op de Grote Markt.

Daarna gaan we dan eindelijk richting de Peperbus die we steeds op verschillende punten van de stad boven de huizen uit zien steken. De Peperbus is de toren van de Onze Lieve Vrouw ten hemelopneming kerk.  Het oudste deel van de toren is uit de 15e eeuw en het bovenste deel is van zo'n 100 jaar later. Door De Peperbusbliksem en brand was de toren lang een ruïne maar eindelijk begin 19e eeuw kwam de wederopbouw met de huidige vorm en toen kwam ook de bijnaam: peperbus. De kerk die er bij staat is uit eind 14e eeuw. Na de hervormingen raakte de kerk in onbruik en werd zelfs enige tijd gebruikt als opslagplaats - hooimagazijn etc. Pas begin 19e eeuw werd de kerk weer toegewezen aan de katholieken en er was nog een grote restauratie in de jaren '70.

Dan zijn de verdedigingswerken aan de beurt om bezichtigd te worden. Zwolle kreeg al stadsrechten in 1230 en de eerste wallen waren van aarde met houten planken. In de 14e eeuw werden die vervagen door bakstenen muren. Eind 16e eeuw komen ook de bastions en de gracht. De stad is nooit echt aangevallen en het werd later een echte open stad. een deel van de muren werd afgebroken - op sommige bastiones kwamen molens. Vele poorten werden afgebroken maar gelukkig bleef de Sassenpoort overeind. En aan een deel van de muren waren huisjes gebouwddeel van de oude stadsmurendie we nu nog kunnen zien en er is veel gerestaureerd waardoor wij weer mooie foto's konden maken. Nog even langs de Librije (waarover meer in en volgend blog) en de gracht over voor koffie.

Dan naar het museum de Fundatie. Die is net vandaag weer open gegaan met een nieuwe expositie over licht en ook de blijvende tentoonstelling is interessant. Tegenover het museum is een mooi restaurant met een gezellige tuin waar we genoten hebben van een heerlijke lunch (brood met 3 soorten kaas - brood met heerlijke gerookte zalm) en en nog een heerlijke lunchdan moeten we toch echt weer de tassen op gaan halen en moeten we gaan denken aan de terugreis per trein.

Uiteindelijk waren we rond half 6 weer in Brabant en we kunnen weer terugkijken op een geslaagd weekend in Zwolle. We hebben niet eens tijd gehad (genomen) om de omgeving te gaan bekijken waar pa geboren en getogen is. Een andere keer misschien: het was goed zo!

Bedankt Ria: goede keus!!!!!! Volgend jaar is Corrie weer aan de beurt om een stad uit te keizen!