Zusjesweekend 1

1 oktober 2011 - Zwolle, Nederland

Weer loop ik heel erg achter maar nu moet het er maar van komen. Begin deze maand was het weer tijd voor ons zussenweekend. Al 27 jaar komen we een weekend per jaar bij elkaar. 3 zussen en 2 schoonzussen om een paar dagen bij te kletsen en samen dingen te doen in een bepaalde stad van Nederland. Om de beurt kiest 1 van de 5 een stad uit waar we de zaterdag en zondag zullen doorbrengen. De 20e en de 25e keer zijn we naar het buitenland geweest voor steeds 2 nachten. (Parijs en Kopenhagen) Dit gaan we elke 5 jaar herhalen.

Helaas kon 1 schoonzus er niet bij zijn om persoonlijke redenen. Jammer! Schoonzus Ria was dit jaar aan de beurt om een stad en onderdak aldaar te kiezen. Onze voorkeur gaat steeds uit naar een B&B. De keus is dit jaar gevallen op Zwolle, de stad waar pa is geboren en zijn jeugd heeft doorgebracht. Vanwege de verhuizing van de werkplaats van de spoorwegen kwam de hele familie Egberts in de jaren '30 van de vorige eeuw naar Tilburg.

de treinreisDus 's morgens voor 9 uur stapten zus Annemie en ik in de trein in Tilburg. In Den Bosch kwam zus Corrie erbij en Ria stapte in Oss in de trein. Het kletsen kan beginnen en ook het maken van de foto's. We hadden een directe trein,het bijkletsen kan beginnen zonder overstappen, en rond 11 u is de aankomst in Zwolle. Eerst een aangename korte wandeling naar ons overnachtingsadres: B&B onder de Peperbus. De tassen kunnen daar al worden achtergelaten en dan is het tijd voor de verkenningstocht door de stad.

We proberen altijd een stadswandeling te maken langs de voornaamste bezienswaardigheden maar eerst snakken we naar een kopje koffie en een broodje. Het is prachtig weer en alle terrasjes zitten vol met mensen die van het zonnetje genieten. Ook wij lunchen buiten aan een tafeltje op de Grote Markt.

Daarna kunnen we op pad langs een aantal bezienswaardigheden in het oude centrum. Prachtige gevels in de oude straten, mooie doorkijkjes en gezellige pleintjes. De binnenstad heeft nog grotendeels een middeleeuws stratenpatroon. Zwolle was eeuwenlang een koopmansstad en er was ook een belangrijke Latijnse school die zeer beroemd was en al bestond in de 15e eeuw.

de enige echte Zwolse snoepjesWe zien o.a. het gemeentehuis - de grote kerk (Michaelkerk) - het aloude winkeltje van de enige echte Zwolse snoepjes - het museum (bezoeken we morgen) - de prachtige Sassenpoort uit 1409 en is als enige poort overgebleven etc. etc. We moeten vooral ook steeds omhoog kijken om de prachtige gevels te bekijken. Natuurlijk komen we ook langs allerlei leuke winkeltjes met snuisterijen en zelfs ook een kunstwinkel: Annemie koopt een prachtig werk voor in de huiskamer. Dat gaan we dan eerst maar weer even naar de B&B brengen en ondertussen is heteven pauze! weer tijd voor een terrasje: we zijn uitgedroogd! dus een biertje gaat er wel in.

We besluiten de stadwandeling morgen voort te zetten want we zitten midden in het winkelgebied nu en we willen ook weten wat voor winkels er in deze stad zijn. In vergelijking met Waalwijk is hier natuurlijk veel meer keus. Na winkelsluiting gaan we voor een tapa (ik heb o.a. heerlijke worst uit Spanje meegenomen) en een portje even naar onze kamer.

Op weg hiernaar toe viel onze blik op de gevel van een aardig restaurant net om de hoek: Atlas, met op de menukaart o.a. een verrassingsmenu. Dit lijkt ons wel wat en achteraf blijkt het een prima keus. De kok bereidt voor ons 2 verschillende voorgerechten - als hoofdgerecht hebben we aangegeven dat we graag vis zouden willen, dus we eten heerlijke  heek (merluza in Spanje = hier het diner 's avondswitvis) met groente en een zalig toetje. De zaak blijkt net die avond te zijn overgenomen door de zoon (geloof ik) en bij het afrekenen komt de nieuwe eigenaar ons 2 flessen wijn overhandigen als dank voor het bezoek. Een hele aardige attentie.

Na het eten zitten we zo vol dat we wel een ommetje door het centrum moeten maken. Het is nog steeds prachtig weer en in de hele binnenstad is het gezellig druk. Wij houden het daarna voor gezien en na nog even nakletsen zoeken we op tijd ons bed op.  Ria en Corrie slapen op de ene kamer - Annemie en ik op de andere. Nog even een beetje tv kijken en al snel vallen de ogen dicht. We hebben deze dag zeer goed besteed! Morgen gaan we verder!

1. Corrie:
    23 oktober 2011
    Mooi gedaan,normaal alleen foto's voor een herinnering aan het weekend.
  2. Tonny:
    23 oktober 2011
    maar dag 2 komt ook nog hoor!