WestHighlands en Hebriden. Nationaal Museum Schotland in Edinburgh

1 juli 2012 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Nationaal museum Schotland: Edinburgh

Hier volgt nog een laatste verslagje van een prrachtig museum in Edinburgh. Ik was hier lang geleden al een keer privé geweest maar meestal had ik er later geen tijd voor omdat we niet de hele dag in de stad konden blijven. Vroeger moest er ook nog entree worden betald maar (bijna) alle ationale musea zijn tegenwoordig gratis. Dat is ook te zien aan het aantal families met kinderen dat dagelijks het museum bezoekt.

Er is ook heel veel te zien maar voorl ook heel veel te doen en te experimenteren voor de kinderen. Op elke afdeling is er aandacht voor de kinderen: zien - voelen - uitproberen etc. etc. vervelen is er niet bij.

Er zijn vele afdelingen en je moet eigenlijk bedenken wat je eerst wilt zien:

- de evolutie van de planeet: en het dierenrijk: opgezette dieren zoals dinosaurussen, olifanten - mineralen zoals een amethyst uit Brazielie -  bedreigde diersoorten zoals de panda etc

- wereldculturen: vele objecten die ooit zijn meegenomen door Schotse ontdekkingsreizigers

- Kunst / design / technologie:: vooral van Schotse ontwerpers zoals de beroemde Charles Rennie Mackintosh. Technologie van 1850 tot heden en ook ontdekkingen zoals de t.v - de chemie - communicatie - het gekloonde schaap Solly

- historie van Schotland: van de vroegste bewoners (de beroemde schaakstukken van het Hebrideneiland Lewis) - het Schotse koninkrijk van de Middeleeuwen tot nu. vele resten van vroegere bewoning zijn te zien evenals een beeld van het leven en het werken in Schotland in de 20e eeuw.

Ook zijn er vele tijdelijke exposities.  De expositie over de mummies van Egypte (uit o.a. het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden) was net voorbij en ik was er de 2e keer net te vroeg voor de volgende expositie die men aan het inrichten was: Catharina de Grote, Tsarina van Rusland.

Het gebouw heeft een prachtige galerij met restaurant en mooi zicht op de verschillende verdiepingen. Ook is er een dakterras met prachtig uitzicht over de stad.

Kortom, voor de liefhebbers een geweldig uitje als je de royal Mile al hebt gezien en niet meer hoeft te winkelen in Princes street. Ik heb er maar liefst 3 uur doorgebracht, inclusief een picknick op het dakterras. De andere (gratis) musea beaar ik voor de volgende reis want dan zijn we weer de hele dag in de hoofdstad van Schotland.

Groetjes Tonny

Op naar het volgende blog: Orkney's en Shetlands

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne Marie:
    21 juli 2012
    Dag Tonny,

Het was super om de vakantie via jouw weblog te herbeleven!
    We willen volgend jaar Ierland gaan verkennen via de Jong Intra Tours (met jou als reisleidster??!!), maar willen zeker ook nog een keer Schotland bezoeken!

Nogmaals dank voor de leuke, interessante reisbegeleiding en wij blijven zeker jouw weblog volgen!!

Groetjes,
    Anen Marie en Koos van Treijen