Orkney's en Shetlandeilanden Dag 1: Glasgow

5 juli 2012 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

Orkney's en Shetlandeilanden

8 daagse reis en nieuw dit jaar!

Donderdag 5 juli - dag 1

Hoera, ik mag een nieuwe reis gaan leiden. Wandelend door Segovia  in mei  werd ik opgebeld door Annick van kantoorr of ik zin had om deze reis te begeleiden. Ik stond zowat midden op straat te juichen! Naar de Shetlandeilanden! De Orkney's ken ik want daar gaan we tijdens onze Highland en Islandreis altijd een dag naar toe maar dit wordt nieuw voor mij en ik verheug me er enorm op!

Het was druk op de lijn Amstrdam - Glasgow en de groep (27 personen) kwam met 2 vluchten aan, met een verschil van ong. anderhalf uur. Geen punt, allemaal een heerlijke kop koffie van Starbucks op het (kleine) vliegveld en wachten op he 2e vliegtuig. Ik was wel een gezin van 4 personen kwijt maar die bleken al thuis geweten te hebben dat ze moesten wachten dus die vond ik uiteindelijk ook bij de Starbucks. Bagage gaat heel snel in Glasgow en voor half 11 konden we vertrekken naar het centrum. De chauffeur was ook dit keer Jim (van mijn vorige reis). Hij durfde het aan om met mij naar de eilanden te reizen (daar was hij nog nooit geweest) want de andere rit met mij was hem goed bevallen! (goed teken!)

Eerst de Kathedraal - Het Mungomuseum ( over religies in de hele wereld - koffietijd ook!) - het oudste huis van de stad (Provand's Lordship met medicinale tuin) - de Doultonfontein in Glasgow Green (best bewaarde fonteint er wereld in steen) en dan naar George  Square voor wat winkelen en lunchen. Voor mij de gelegenheid om even rond te kijken in het Museum voor moderne kunst. Alle Nationale Musea zijn gratis in Gr.Br. dus je loopt al snel even ergens naar binnen om rond te kijken. Voor het gebuow staat een standbeeld van de Duke of Wellington: hij krijgt altijd een verkeerspion op zijn hoofd gezet tijdens het uitgaansweekend.

Het is eindelijk droog met een bleek zonnetje dus we mogen al niet mopperen. Na de lunch ook nog even naar het prachtige museum (ook gratis natuurlijk) in Kelvingrove park: Art Gallery and museum en even na vieren rijden we naar ons hotel bij de Erskine bridge, aan de westkant van de stad en op een zeer gunstig punt voor ons vertrek morgen.

Even wat rusten (het was voor iedereen zeer vroeg vanochtend) - heerlijk eten en op tijd naar bed. Morgen is er weer een dag, we hebben genoeg gedaan vandaag!