WestHighlands en Hebriden. Dag 10: Glasgow en naar huis

30 juni 2012 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

WestHighlands en Hebriden

Dag 10

Glasgow en naar huis

Het is alweer de laatste dag van deze reis.  Gelukkig is de vlucht niet al te vroeg en hebben we nog tijd om wat te doen. Om half 10 gaan de koffers in de bus en lopen we naar de Glasgow Green, vlakbij het hotel. Het is een van de oudste stadsparken en 55 hectare  groot. Belangrijkste gebouw is het People's palace met wintertuin. In het gebouw bevindt zich het leuke museum  over de sociale geschiedenis van de stad. Er is een mooie wintertuin is het glazen gedeelte. En: het museum is gratis.

Voor het gebouw staat de Doultonfontein: de belangrijkste terracotta fontein in de wereld en ook de best bewaarde. Geschenk van meneer Douton voor de EXPO van 1888 in het Kelvingrovepark en 2 jaar later naar dit park verplaatst. Het was en herinnering aan het 50jarig jubileum van koningin Victoria (1887) meet figuren uit alle delen van het Brits Gemene Best.

Dan is het tijd voor het laatste bezoek van deze reis: We gaan naar het net verhuisde Transportmuseum (nu: Riversidemuseum) Sinds vorig jaar is dit gevestigd in een nieuw gebouw aan de rivier de Clyde. Allerlei voertuigen: van brommers - motoren - scheepsmodellen - auto's - dubbeldekkers - brandweerauto's - fietsen - metro etc. etc.

Ook is er een straatje nagebouwd uit de jaren 1895 - 1930 en winkeltjes ingericht in de stijl vaan de jaren '30 - '80. Er is een Italiaans café - een garage uit de jaren '60 en ook de oppervlakte is vergroot in dit nieuwe gebouw: 3000 objecten op 7500 m2. en ook dit museum is helemaal gratis en voor de kinderen is er heel veel te zien maar ook te doen.

In de river de Clyde, bij het museum ligt het Tallship:  het enige zeilschip dat aan de Clyde is gebouwd.

We hebben de lunch nog in het museum en dan is het echt tijd om naar het vliegveld te rijden en afscheid te nemen van de chauffeur Jim. De reis zit erop en na een korte vlucht landen we veilig in Amsterdam.

Ik heb het vooruitzicht op een volgende reis: ik mag de reiis Orkney's en Shetlands gaan doen, ook voor De Jong Intra Vakanties. De Orkney's ken ik al maar op de Shetandeilanden ben ik nog nooit geweest. Ik verheug me er op.

Er volgt nog een blogje over een prachtig museum in Edinburgh en dan kun je de verslagen lezen van die reis

groetjes Tonny

1. Anja van der Wegen:
    17 juli 2012
    Hallo Tonny wat jammer dat het af is .Ik had nog graag in The Highlander Hotel willen zitten om daar in de bergen te wandelen al was het maar 2 dagen misschien iets voor het deJongIntraTeam om dit in te passen! Groetjes Anja van der Wegen.
  2. Krijn de Lege:
    19 juli 2012
    Beste Tonny, Van harte bedankt voor de mooie reisverslagen en foto's. Ze helpen de herinnering vasthouden aan een prachtige reis!
    Met hartelijke groet, Krijn de Lege, mede namens Tineke de Kievit, Suus de Wit en Geke Jansen, van wie de vergeten jas door het hotel in Stornoway razendsnel werd nagezonden.