Weekend 27 - 28 okt. 2012

28 oktober 2012 - Waalwijk, Nederland

Waarin: de verjaardag van mijn jongste zus - kolonisten van Catan spelen met vrienden - culturele middag in Rijen

Zaterdag 27 0kt.

Als de reizen voorbij zijn komt er weer tijd voor o.a. de sociale contacten. Als het ouderlijk huis wegvalt zijn er wat minder gelegenheden om de familie regematig te zien maar op 29 oktober is de verjaardag van jongste zus Annemie. Mooie gelegenheid om weer eens bij te praten met de rest van de broers/zwagers - (schoon)zussen - neven en nichten dus de uitnodiging om op zaterdag  langs te komen meteen aangenomen.

Gezellig bijgekletst en oudste zus Corrie is door mijn reisverhalen nieuwsgierig geworden om Madrid te leren kennen. Volgende week vertrekken ze voor een midweekje naar de Spaanse hoofdstad met vele tips in de rugzak om te doen en te zien. De (schoon)zussen zie ik trouwens in november weer voor ons zussenweekend, dit jaar in Amsterdam. (waarover later dus meer)

Op tijd naar huis, heerlijk mosselen eten thuis en daarna naar het huis van vrienden. Al een hele tijd spelen we elke 3 weken een spelletje Kolonisten van Catan (afwisselend bij elkaar in huis in Waalwijk) Deze keer is het spel redelijk snel afgelopen en zijn we redelijk op tijd thuis (we kunnen zelfs door de wintertijd een uur langer slapen)

Zondag 28 okt.

Janneke van de les in Oosterhout kwam met een bericht over een culturele middag in Rijen: de djembegroep (muziek maken op Afrikaanse trommels!) heeft een middagje cultuur georganiseerd in Cultureel Centrum De Boodschap in Rijen.

Reden genoeg om eens te gaan kijken. Dirk speelt natuurlijk al jaren zelf djembe en hij kent een aantal van de spelers. Het is een middag geworden met afwisselende optredens van diverse muzikanten: o.a.

- Balafoonspeler Paul Nas met zijn medespeelster, ook op balafoon (soort xylofoon met kalebassen) en een koortje van een aantal vrouwen (Duo Maloya - koor Sama Ouara).

- een koor uit Oosterhout zong een aantal Afrikaanse liederen en daarna trad de djembegroep uit Rijen op, de organisatoren van de middag. (djembe - doundoun)

- een dame uit Hongkong speelde eerst een stuk op 3 tamboerijnen, daarna op de marimba (een hele grote soort xylofoon) samen met een man ui Mexico op de djembe

- dan is het de beurt voor een internationaal groepje (België - Nederland): souvenir d'Afrique. Djembe - doundoun - saxofoon.

Paul Nas  treedt nog een keer op met zijn groep Dalaba: balafoon - gitaaar - zang en dan is weer de beurt aan de dame en de heer uit het buitenland. Allebei hebben ze gestudeerd in Antwerpen. Ricardo uit Mexico speelt eerst een solo op trom en cajón (klankkast die ook wordt gebruikt bij de flamencomuziek) en samen spelen ze een stuk voor 4 congas (ook percussie)

Dan houden we het voor gezien. veel muziek gehoord, een aantal bekenden ontmoet, lekkere hapjes uit Arika geproefd maar het is tijd om thuis te gaan relaxen. Maandagochtend weer Spaanse les geven (ook leuk trouwens).

Kijken wat we volgend weekend gaan doen!

Groetjes Tonny