zaterdag 3 november: Slagerij van Kampen

3 november 2012 - Waalwijk, Nederland

Zaterdag 3 nov. 2012: workshop en optreden Slagerij van Kampen

Het is weer weekend en tijd om te ontspannen. In ons cultureel centrum De Leest (zo genoemd vanwege het verleden in de schoenindustrie) is een optreden gepland van de percussiegroep Slagerij van Kampen

Aangezien Dirk djembe speelt (Afrikaanse trom - percussie) is de belangstelling snel gewekt. Kaartjes kopen dus!. Ook is er zelfs een mogelijkheid om vóór de voorstelling deel te nemen aan een workshop, geleid door een van de spelers: Gijsbert Zwart.

Dat bleek een schot in de roos. in de lounge werd geoefend met het slaan van diverse ritmes. Niet met een rom maar met de handen op de benen. En dat ondder de bezielende leiding van Gijsbert. Er konden op het laatst zelfs 2 ritmes door elkaar worden gespeeld: de ene helft sloeg Kortjakje en de andere helft tegelijkertijd Vader Jacob! En het klonk geweldig. Het was peentjes zweten maar vreselijk leuk om te doen en te zien (ik moest natuurlijk foto's maken.

En daarna het spectaculaire optreden. Slagerij Van Kampen bestaat sinds 1982. Opgericht in Eindhoven door Mies Wilbrink en Willem van kruijsdijk, die nu niet meer meespelen maar wel vele nummers hebben gecomponeerd. 5 spelers telt de groep en de drums spelen de hoofdrol. Ook balafoon - marimba - conga wordt gebruikt en er is zelfs een nummer dat gespeeld wordt op een soort xylofoon gemaakt van  sanitair tegeltjes. De drums hebben nu ook LED verlichting wat zorgt voor een mooie lichtshow tijdens het drummen.

Het is wereldpercussie: traditionele muziek en electronische muziek wisselen elkaar af. Hun eerste album kwam uit in 1986 en ze zijn nog steeds razend polpulair.

De naam komt van een Kuifje stripboek: De zaak zonnebloem Ik moet bekennen dat ik nooit een stripboek lees - misschien een gebrek aan mijn opvoeding - het heeft me nooit getrokken. In deze strip belleen mensen steeds naar kasteel Molensloot terwijl ze denken te bellen naarmSlagerij Van kampen uit het dorp.

Ben je geïnteresseerd, ze spelen nog in vele plaatsen in het hele land.

De zondag was een relaxdag thuis: tijd om de eerste pan erwtensoep voor het winterseizoen klaar te maken. De diepvries schoongemaakt en er is weer plaats voor een aantal porties snert.

Komend weekend zussenweekend. We gaan naar Amsterdam! Verslag zal volgen.

groetjes Tonny