Verrassend Valencia met alleengaanden 20 – 24 aug. 2019  (2)

21 augustus 2019 - Valencia, Spanje

Dag 2: 21 augustus

We gaan vandaag met bijna de hele groep fietsen en het beginpunt van de tocht waar we de fietsen moeten ophalen en de gidsen wachten is een beetje aan de andere kant van het centrum. Ik heb gisteren al onderzocht waar de bushalte van lijn 90 is en om 9 u vertrekken we uit het hotel. In de buurt van de rotonde voor het hotel stopt bus 90 en we rijden om het centrum heen tot bijna weer aan de rivier (ook ons hotel ligt aan de (vroegere) rivier. Dan is het een klein stukje lopen en op de afgesproken tijd (15 min. voor vertrek) melden we ons bij Valencia-bikes. Onze groep bestaat uit 16 personen en dat betekent dat we verplicht zijn in 2 groepen te gaan fietsen wat geen probleem is. Per 8 wordt er vertrokken en op vele plekken stoppen we even om informatie te krijgen over waar we zijn en wat we zien.

torre de Seranos, overblijfsel van de stadsmurenpalau de la música

De Romeinen hebben de stad gesticht aan de bocht van de rivier de Turia en eeuwenlang was scheepvaartverkeer mogelijk. Uiteindelijk vielen delen van de slingerende rivier droog totdat met hevige regenval in 1957 bijna de hele stad onder water zette. Toen werd besloten de rivier om de stad heen te leiden en een groot deel van de rivierbedding is veranderd in prachtige tuinen – lanen – sportvelden – dierentuin en in de jaren ’90 kwam er de Ciudad de artes en ciencias in met de prachtige gebouwen ontworpen door de Valenciaanse architect Santiago Calatrava. Wij gaan dus beginnen met de fietstocht door de parken van de Turia en stoppen bij bruggen – bomen -  stadstorens – muziekpaleis en natuurlijk drinken we koffie onderweg.

operagebouw reina Sofíaooit stroomde hier de rivier Turiahemisferic, Imax theater. gebouw lijkt op een oogveel waterpartijen en verboden er een voet in te zettenagorakunst staat op straatbijnaam is de helm (el casco)en dit lijkt op een vissenbek

Daarna is het de beurt aan het laatste deel van de rivier: Ciudad de las artes y las Ciencias (stad van kunst en wetenschappen). De meeste gebouwen zijn ontworpen door de Valenciaanse architect Calatrava de Santiago en het hele ontwerp zou 300 miljoen euro gaan kosten maar het werd een beetje duurder: 1,3 miljard en de stad was zo goed als failliet!! Maar het resultaat mag er zijn: prachtige gebouwen omgeven door water: Palau de la musica (nu dicht vanwege de slechte bouw) maar voor het gebouw is een openluchtcinema – het operagebouw reina Sofía dat normaal gesproken slechts 80 dagen per jaar een voorstelling heeft – Hemisferic, het oog, waar een IMAX theater in is – museo de las ciencias = wetenschappelijk museum en verboden niet aan te raken dus alles mag je met je handen voelen en onderzoeken – L’Umbracle is een schaduwrijk park en tenslotte de Agora, een openbare plek en een multifunctionele ruimte. De grote witte brug is natuurlijk ook van Calatrava en lijkt veel op de Alamedabrug, ook van zijn hand, in Sevilla

voorgevel Mercado de Colónjugendstil bij Mercado de Colónstreet art, er zijn zelfs tours langs deze prachtige ontwerpentorre Quart

Hierna gaan we terug richting stad en bij de Torres Serano fietsen we het centrum in door mooie smalle straatjes – langs mercado de Colon –langs enkele muren met straat art etc. om rond half 2 te eindigen bij de fietsverhuur. Mooie rit en veel gezien maar nu is het tijd voor de lunch. We nemen de bus lijn 62 naar het plein met het gemeentehuis en we spreken weer af om half 6 in het hotel. Vanavond eten we namelijk weer gezamenlijk. Ik ga even op onderzoek uit naar het dakterras op het plein en ik ga even het eten confirmeren bij restaurant Orio in het centrum en ga even terug naar het hotel

ateneu mercantil, vanavond borrelen op het dakterrasfontein en gemeentehuishistorisch centrumeigenaren zijn dus Basken en weten hoe het moetpinchos restaurant Orio

Om half 6 vertrekken we dus zoals afgesproken met lijn 19 naar het centrum, drinken wat op het dakterras van Ateneu Mercantil en om half 8 gaan we pinchos eten: Baskische tapas die vooral worden klaargemaakt op sneetjes stokbrood en soms een waar kunstwerk zijn. Ze kosten allemaal 2,10 € per stuk en je moet je stokjes bewaren om later af te rekenen. Er zijn er die “slechts” 6 pinchos hebben gegeten maar sommige waren zo lekker om te zien dat er ook per bordje 10 stokjes lagen.

Met de bus terug en op het terras tegenover het hotel nog een afzakkertje genomen en dan is de dag weer voorbij. Goed besteed!!

Morgen een wandeling door het historische centrum en de middag vrij voor het strand!

1. Lisa Borst:
    24 augustus 2019