Verrassend Valencia met alleengaanden 20 – 24 aug. 2019  (1)

20 augustus 2019 - Valencia, Spanje

Dag 1: 20 augustus

In het verleden was ik regelmatig een dag in Valencia op doorreis met de busreizen vanuit Nederland. In de jaren ’90 deed je dan een rondje Spanje (en evt. met Portugal erbij) Tegenwoordig beginnen bijna alle reizen in Spanje met het vliegtuig en bezoek je steeds een deel van het land. Daarmee kwam ik vrijwel nooit meer langs de oostkust (behalve de reizen naar Barcelona). 5 jaar geleden was ik hier een lang weekend met mijn (schoon)zussen en nu kreeg ik de gelegenheid om de 5 daagse singles reis Verrassend Valencia te begeleiden en ik heb natuurlijk geen nee gezegd. Valencia is booming en mooi met vele bezienswaardigheden en vooral na de drooglegging van de Turia en in de jaren ’90 de aanleg van de stad in de stad: Ciudad de las artes y las Ciencias van de architect Santiago de Calatrava.

het plein voor het hoteluitzicht op etage 5 van hotel Rey don Jaime I

Ik vertrek dus op 20 augustus met 18 personen vanaf Schiphol met een middagvlucht. Bij de gate heb ik met bijna iedereen al kennisgemaakt en na 2,5 uur vliegen (met nogal wat turbulentie) komen we aan in de 3e grote stad van Spanje.de bus staat buiten al op ons te wachten en binnen 20 minuten staan we voor het hotel Rey don Jaime I. de kamers worden ingedeeld en de koffers worden uitgepakt en rond half 7 gaan we lopend , de rivierbedding overstekend naar mercado de Colón voor een eerste kennismaking en een drankje.

Het voormalige marktgebouw ligt in de wijk Ensanche, de stadsuitbreiding van halverwege de 19e eeuw naar model van Barcelona. De meeste straten zijn aangelegd in een schaakbordpatroon. Begin 20e eeuw kwam de markthal in de Spaanse variant van de jugendstil: het modernismo en de architect had in Barcelona gestudeerd en was in contact gekomen met Gaudí en dat is goed te zien.

mercado de Colónveel jugendstilde architect kende Gaudí

In 2003 is de markthal gemoderniseerd en nu zijn er voornamelijk barretjes en restaurantjes in gevestigd. De eerste “aguas de Valencia” worden genuttigd (sinaasappelsap – cava – gin of wodka) en tegen 8 uur gaan we via een “estanco” (tabakswinkel) waar we allemaal een 10 rittenkaart voor de bus kopen naar een Italiaans restaurant even verderop: Lambrusquería. Deze tip was gegeven door mijn collega Erik, wonende alhier, die meestal deze reis begeleidt maar nu elders moest werken. We hebben er heerlijk gegeten: worst – kaas – vlees als voorafje - salades en carpaccio tussendoor – 2 soorten heerlijke pasta’s en tot slot tiramisu en een kokostoetje. Wijn, water, fris en bier  en de groep is na afloop helemaal tevreden. Een kwartiertje terug looen naar het hotel is goed voor de spijsvertering en de meesten zoeken hun bed op.

Morgenochtend staat er een fietstocht op het programma en bijna iedereen gaat mee.