Verrassend Valencia met alleengaanden 20 – 24 aug. 2019  (3)

22 augustus 2019 - Valencia, Spanje

Dag 3: 22 augustus

Vandaag gaan we te voet de historische binnenstad ontdekken maar allereerst staat er een bezoek aan het Fallas museum op het programma. Valencia (en omgeving) is een stad met van oudsher meubelindustrie en dus veel timmerlieden. 19 maart is de dag van de patroonheilige van de timmermannen, Jozef. Al van oudsher werden op die dag de houtresten verbrand maar van lieverlee is men begonnen met het maken van poppen en bouwwerken van hout - papier maché en ander brandbaar materiaal. Een jaar lang zijn ontwerpers bezig om de mooiste “fallas” te ontwerpen en uit te voeren en een week voor 19 maart verschijnen alle “ninots” (poppen) op elke hoek van de straat en kunnen ze bewonderd worden door iedereen. Er is ook een wedstrijd: een ontwerp wint en mag het Fallas museum in. De rest wordt op 19 maart ’s avonds verbrand. De hele stad is een brandhaard en de brandweer is vaak in de weer om de balkons in de straten en pleintjes nat te houden. 19 maart is trouwens ook Vaderdag in Spanje.

de winnende "ninots" van de fallas gaan niet in brand op 19 maartCervantes schrijft zijn Don Quijotethema's over het dagelijks leven of de politiek

Niet ver van ons hotel is het fallas-museum en we gaan er te voet naar toe. Het blijkt dat de airco in het gebouw niet goed functioneert en we mogen daarom gratis naar binnen. Van elk jaar zijn er prachtige figuren te bewonderen en we zien ook een filmpje over de geschiedenis van het maken van de fallas.

al meer dan 1000 jaar watertribunaal voor de kathedraalapostelpoort van de kathedraalals er niets op de agenda staat is het openen en sluiten van de vergadering

Voor de deur stopt de bus die ons naar de Torres de Serranos brengt en bij de gelijknamige brug stappen we uit om de wandeling te beginnen. Maar het is ook koffietijd en op het plein voor de basiliek en de kathedraal strijken we neer op een terras. Het is 12 uur en voor de Apostelpoort van de kathedraal is het een drukte van belang. Elke donderdag om 12 uur vindt hier het “Tribunal de aguas” plaats. In de omgeving van Valencia, in een moerassig gebied (Albufera) wordt rijst verbouwd en de irrigatie van het gebied wordt al eeuwenlang geregeld door een groep van boeren. Soms zijn er geschillen over de watertoevoer en al meer dan 1000 jaar vindt er elke donderdag een tribunaal plaats met enkele rechters, gekozen onder de boeren van het gebied. Elke beslissing is wettelijk en wordt ter plekke uitgesproken. Echter, de laatste jaren zijn er stuwmeren en wordt alles beter geregeld maar het tribunaal vindt nog elke donderdag plaats. Opening – agenda – geen geschil – sluiting. Het gehele “circus” (om he oneerbiedig te noemen) is in 2 minuten voorbij.

mercat centralal sinds begin 20e eeuwEstación del nortede wachtkamer

De groep geniet van koffie met gebak op het terras en via de Centrale markt en de Lonja de la seda (zijdebeurs) komen we weer uit op het plein voor het gemeentehuis. Hier lopen we nog even naar het station om het van binnen te bewonderen (jugendstil natuurlijk) en dan nemen we de bus, lijn 19, naar het eindpunt bij het strand. Dit is een makkelijke lijn voor os want die komt ook langs het hotel. Lunchen aan het strand en genieten van de zon want er staat verder niets meer op het programma. En de zon schijnt fel. Het is warm deze week.

op weg naar het strandlunchen aan het strand

Morgen een vrije dag maar ik ga met de liefhebbers naar Albufera voor een boottochtje – wandeling door een bos en langs een meertje naar het strand en paella eten in El Saler