tochtjes met de camper 13 - 17 aug. 2019

17 augustus 2019 - Waalwijk, Nederland

Camperuitstapjes (1)

wij zijn sinds begin augustus de trotse bezitters van een camper. In juli hadden we een feest in Frankrijk en om daarheen te gaan hadden we een (te kleine en oude) camper gehuurd. Het bezit van een camper stond al lang op onze verlanglijst. Het reizen met de camper door Frankrijk was ons goed bevallen (ondanks de te krappe slaapplek) en na terugkomst is manlief gericht gaan zoeken op internet naar een niet al te oude camper met een vaste slaapplek en niet een die je elke avond moet opbouwen en afbreken.

Wat we oorspronkelijk hadden begroot om uit te geven gaf niet echt de camper die we wilden en we zijn uiteindelijk overstag gegaan voor een iets duurder exemplaar maar wel enkele jaren jonger en met vast bed en luik achterin voor stoelen en vouwfietsen. Er moest nog een en ander gebeuren aan het onderhoud van de motor (olie – filters – distributie etc.) maar met een automonteur (in ruste) in huis is dat niet een al te groot probleem.

we gaan de trotse bezitters van deze camper worden. hier staat die nog in Helmondwe wilden per sé een vast bed om in te slapenhier kunnen we eten als het weer te koud is om buiten te zitteneventueel kunnen de fietsen achterop

Na terugkomst van mij uit Praag konden we gaan inrichten en vertrekken voor een aantal dagen. Mijn volgende reis (Valencia) was gepland een week later. Dus dinsdag 13 aug. gaan de dekbedden in de camper, wat kleding en eten en zijn we klaar voor vertrek. (Schoon)zus Trees is jarig en verblijft op de camping in Laag-Soeren en een aantal familieleden besluiten om haar daar op te gaan zoeken. Voor ons een mooi 1e ritje naar de Veluwe en er was al een plekje naast hun caravan voor ons gereserveerd en de dag hebben we gezellig doorgebracht met koffie – taart – borrel – bbq.

spullen inladen en op weg1e nacht op de camping in Laag-Soeren

Helaas vielen er wat buien maar in de camper is ook bij koud en nat weer genoeg ruimte om te bewegen en te zitten. De voorstoelen van bestuurder en bijrijder kunnen draaien voor meer comfort aan tafel en er zat zelfs een t.v. bij en via de laptop en ziggo to go kun je ook het nieuws en andere t.v. blijven volgen (als je internet van de camping hebt anders gaat je bundel wel erg snel op)

Woensdag 14 augustus is het plan om naar Zwolle te trekken maar wel met een omweg. In Winterswijk zit een hele grote winkel voor alles wat met kamperen te maken heeft (Obelink) uit nieuwsgierigheid en omdat we wat spulletjes nodig hebben gaan we op onderzoek uit en doen een aantal ideeën op voor de toekomst

aangekomen in Zwolle en de camperplaats is vlakbij het centrumde voormalige stadspoorteven een drankje langs het waterhier is mijn vader geboren op 9 sept. 1920

In Zwolle hebben we een camperplaats gevonden (via een app) vlakbij de stad en als we geïnstalleerd zijn pakken we de vouwfietsen en trekken er op uit om een rondje te fietsen. Na een drankje langs het water besluiten we ook even een kijkje te nemen bij het geboortehuis van mijn vader. In de Leliestraat op nr 13 is hij daar in 1920 als oudste zoon geboren. Het huis staat er nog maar is blijkbaar in de loop der tijd verbouwd. Ik besluit niet aan te bellen en na het maken van de foto fietsen we door.

Donderdag 15 augustus komen we op het idee om te rijden naar Urk. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit “op” Urk ben geweest en via een mooie binnenweg gaan we op pad. Mijn zus Corrie geeft de tip om dan vooral ook te stoppen bij Schokland, een voormalig eiland in de Zuiderzee dat sinds de drooglegging van de Noordoostpolder een deel van het vasteland van Flevoland is geworden. We parkeren langs de weg op een parkeerterrein vlakbij Ens en pakken weer de fiets om een rondje op het voormalige eiland te maken.

stop in Schoklandwe gaan hier een rondje fietsen op het voormalige eilandhuis van de vuurtorenwachterin de prehistorie al bewoond

Gesteentetuin – Lichtwachterswoning met kunstwerk bij de voormalige begraafplaats – museum Schokland. Halverwege de 19e eeuw begon al voor een deel de ontruiming van het eiland en visserij was nauwelijks meer levensvatbaar en de armoede sloeg toe. Een deel van de bevolking ging wonen in Kampen.

Op Urk hebben we een camperplekje aan de haven en als we een rondje gaan lopen komen we uit, aan de haven, bij de IJsselmeerveiling waar op dat moment paling wordt binnengebracht en wordt gesorteerd op grootte. Helaas denken we er niet aan om de veiling bij te wonen. Wel gaan we een stukje fietsen door het dorp en over de dijk en gelukkig hebben we elektrische vouwfietsen want het waait stevig. En als je op Urk bent moet je natuurlijk ook een visje eten dus dat wordt ons avondmaal.

Urk, we gaan op onderzoek uitwe hebben een plekje aan de havende "mijnkamer" = de veilingvuurtorenstaat op stapel

Vrijdag 16 augustus dalen we weer af naar het zuiden maar we stoppen onderweg eerst even bij een paar plaatsen van Land Art Flevoland: de landschapskunstwerken. Eerst stop is bij het Observatorium in de buurt van Lelystad. Eerder was dit al in Sonsbeek maar dat moest wijken voor nieuwbouw. Het verwijst naar historische plekken waar zon en maan werden vereerd. We hebben hier nog een filmpje kunnen maken met de drone.

Land art Flevolandhet Observatoriumde aardzeevanaf de grond niet goed te onderscheiden

land art Flevoland, opname met de drone

Daarna was de Aardzee aan de beurt maar van het kunstwerk is vanaf de grond niet veel te zien. Wel heerlijk lopen langs water en akkers. De groen kathedraal hebben we helaas niet gezien want er stond een bord dat autoverkeer verboden was en met een camper die hoger en langer is dan een auto durfden we dat niet aan.

Morgen moeten we thuis zijn vanwege afspraken en we besluiten vandaag een plekje te zoeken niet al te ver van huis. Dat wordt dus Gorinchem en bij de jachthaven aan de rivier is plaats voor campers. In het verleden, toen we ons bootje nog hadden, hebben we vaak gelegen in de stadshaven en de stad bevalt ons goed. Dus ook hier de camper installeren, stroom aanzetten – een bakkie doen en de fiets pakken om een rondje in en om de stad te fietsen en het is er ook heerlijk weer voor.

Gorinchem, laatste stopMerwede, we staan vannacht bij de jachthaven

Op deze manier zijn we de volgende dag, zaterdag, op tijd klaar voor vertrek en na een half uurtje rijden zijn we thuis.

1e tochtje van 5 dagen is goed bevallen. Er zijn nog een paar klusje te doen en ik ga 5 dagen werken in Valencia en bij terugkomst daarvan heb ik weer even vrij en kunnen we er weer op uit trekken!!!

1. Ineke van Zutphen:
    24 augustus 2019
    Wauw Tonny wat een geweldig onderkomen voor op reis. En leuk dat je erover schrijft.
    Ik volg je verhalen nog steeds. Wij zijn ook in Praag geweest na onze reis in Andalusië. Dus dat waren veel bekende maar ook onbekende plaatjes.
    Wij gaan emigreren naar ons huis(je) in Duitsland per januari 2020 en laten een stacaravan neerzetten In Ermelo om toch een 'pied a terre' te hebben in Nederland.
    Heel veel plezier met jullie camper! Groet en liefs, Ineke
  2. Tonny:
    24 augustus 2019
    dank je wel voor je reactie