Verrassend Polen: 18 – 24 juli (7 daagse reis Kras) 4

22 juli 2018 - Krakau, Polen

Dag 5: Warschau – Zelawola Zola – Jasna Gora – Krakau

We gaan vandaag een flink aantal kilometers rijden. Dat betekent dat we op tijd weg moeten rijden uit de hoofdstad want we hebben ook een afspraak op tijd bij de Zwarte madonna halverwege de rit.

geboortehuis Chopin in Zelazolwa WolaMaar eerst een stukje naar het westen want het geboortehuis van Chopin staat op het programma. Dat is een uurtje rijden en helaas hebben we niet al te veel tijd om daar door te brengen. Slechts een aantal maanden heeft Chopin daar doorgebracht na zijn geboorte. Zijn vader was leraar bij de kasteelheer op het landgoed. Wij gaan dus de prachtige tuin bezoeken (op verschillende plekken hoor je verschillende stukken muziek van Chopin) en het huis van buiten. Alle herinneringen aan hem liggen namelijk in het Chopinmuseum in Warschau.

Onze volgende stop, na een hele lange rit inclusief koffiepauze, is bij het nationale VIP rondleiding met een pater/monnikheiligdom van de Zwarte madonna op de heuvel Jasna Gora in een plaatsje waar je je tong breekt over de naam. De madonna heeft het land al een aantal keren behoed voor de ondergang en de leiders hebben haar vroeger uitgeroepen tot koningin van Polen. Het is een icoon uit de vroege Middeleeuwen en waarschijnlijk afkomstig ui het Byzantijnse rijk. Ze is ooit meegenomen ne beschadigd en op haar wang heeft ze 2 littekens. Ze hangt boven het hoofdaltaar in een speciale kapel en elke dag komen duizenden pelgrims de icoon aanbidden.

bij het orgel boven mogen we de onthulling van het icoon meemakenMaar zoals het een koningin betaamt heeft ze af en toe een siesta nodig en elke dag gaat er dus en luikje dicht voor de icoon. op een bepaalde tijd gaat dat luikje (een soort van zilveren rolluik) weer met veel ceremonie open.

Ik heb een afspraak gemaakt voor een rondleiding door het heiligdom o.l.v. een non maar dit keer van een pater en in dat geval mag je vanaf het balkon waar het orgel is het openmaken live meemaken. Daarna mogen we zelfs achter hem aan lopen langs talloze ex voto’s aan de muren en langs het altaar met het icoon en achter hethet icoon in volle glorie altaar om. En dit terwijl de mis aan de gang is en alle gelovigen de mis volgen. Hierna komen we nog in de schatkamer waar diverse kerkschatten liggen alsook bedekkingen voor het icoon in allerlei vormen en kostbaarheden. Naast de kapel is er ook nog een kerk – de sacristie – het buitenaltaar want het is een grote pelgrimsstad (de paus is er natuurlijk ook geweest) etc. etc.

Het is warm en na het bezoek nemen we nog even de tijd om wat fris te drinken of een ijsje te eten en dan gaat het voor het laatste stuk nog richting het zuiden. We hebben namelijk een hotel in de voormalige hoofdstad van Polen: Krakau. Een prima hotel met grote kamers en met airco (hard nodig) en met een tramhalte voor de deur naar het centrum.

De grote marktDus na het avondeten met een groot deel van de groep per tram naar het centrum om wat te drinken op het allergrootste middeleeuwse plein van Europa. Prachtig mooi plein met vele mooie gebouwen en met een aantal mooie terrassen met zeer betaalbare prijzen. Mooi plekje om de dag af te sluiten.

Morgen zware kost: bezoek aan Auschwitz!

1. Lisa Borst:
    31 juli 2018
    Een leuk verslag over onze reis door Polen