Verrassend Polen: 18 – 24 juli (7 daagse reis Kras) 3

21 juli 2018 - Warschau, Polen

Dag 4: Warschau

Om 9 u komt de zeer bevlogen stadsgids Sabina naar het hotel. Zij gaat ons vanochtend begeleiden langs de belangrijkste punten van de stad. Eerst zullen we een deel van het bezoek met de bus doen en later, in de binnenstad gaan we te voet verder.

Lazienki park met monument ChopinEr loopt in Warschau een zogenaamde “koninklijke route” (15 km lang) die gaat van het koninklijk slot in de oude binnenstad  via een jachtslot en via het Lazienki park naar het Wilanow paleis wat het zomerverblijf was van de koningen. Onze eerste stop (na veel uitleg over de gebouwen die we onderweg zien) is het Lazienkipark: het mooiste en beroemdste park van de stad. Het was een deel van het jachtgebied van de koningen.

Op de plaats waar wij binnengaan staat het monument voor Chopin bij een mooie paleis op het watervijver. Vaak worden hier concerten gegeven. Er staan een aantal gebouwen in het park waaronder het Belvédère: de officiële residentie van het staatshoofd. Wordt nog steeds gebruikt voor belangrijke ontvangsten. Een prachtig gebouw is het Paleis op het eiland/op het water. Gedeeltelijk beschadigd in de oorlog maar alles was voor de oorlog in veiligheid gebracht. Oorspronkelijk was dit een badhuis. Ertegenover is een openluchttheater met op het eiland het podium.

graf van de onbekende soldaatOp weg naar de voormalige Joodse wijk (het getto in de oorlog) komen we langs een aantal mooie gebouwen: het paleis van cultuur en wetenschappen uit de communistische tijd – het Charles de Gaulle plein met een kunst palmboom -  het 3 Kruisenplein – het operagebouw – het stadhuis, immens groot met ervoor een standbeeld van een beroemd dichter -  het graf van de Onbekende Soldaat en dan komen we bij het getto.

In 1939 woonden er in Warschau ongeveer 400.000 Joden wat neerkwam op 1/3e aan de andere kant voor de opstandelingenvan de totale bevolking. Na de oorlog waren er daar nog maar 300 van over. Zij woonden verspreid over de stad maar werden in de oorlog samengedreven in het getto. Eromheen was een muur van 3 m hoog en 18 km lang. In 1943 brak er een opstand uit maar die werd na bijna een maand neer geslagen. We bezoeken het plein waar het monument staat voor de helden van het getto en sinds 2014 bevindt zich hier het Museum van de geschiedenis van de Poolse Joden in een prachtig gebouw met veel symboliek: er loopt een “gang”vanaf de gevel dwars door het gebouw als symbool voor de overtocht door de Rode Zee met Mozes en het Joodse volk.

wagon met kruisen, symbool voor alle godsdienstenIn 1970 is Willy Brandt hier geweest om een krans neer te leggen en zijn eer te bewijzen en daar herinnert een monument aan. Op weg naar de oude stad zien we ook een ander monument: voor de slachtoffers en voor de geëxecuteerden = een treinwagon met kruisen als symbool voor alle religies.

Dan is het tijd voor de Oude stad met het koninklijk slot uit de 14e eeuw met o.a. een schilderijen verzameling. We zien de kathedraal wat de oudste kerk van de stad is met in de crypte de resten van beroemde personen als kardinaal Wyszynski en ernaast is de O.L. Vrouwekerk.

Oude Markt, helemaal weer opgebouwdTenslotte zien we nog amen met de gids de Oude Stadsmarkt: Rynek. Totaal verwoest in W.O.II en helemaal weer in oude stijl herbouwd. Midden op het plein een standbeeld van de Kleine Zeemeermin= het symbool van de stad.

Hier nemen we afscheid van de gids en zijn we de rest van de middag vrij. Het is zaterdag en in bijna elke kerk is wel een huwelijksmis. Sterker nog, de ene bruid is nog niet weg en de volgende staat al klaar. We hebben ons allemaal prima vermaakt en om 6 u staat de bus weer klaar om ons naar het hotel te brengen. Enkelen zijn dan al op eigen gelegenheid terug gegaan en enkelen blijven in dehuwelijksmis: bruid in de rolstoel stad voor o.a. muziekoptredens

Morgen gaan we via het geboortehuis van Chopin en het Poolse Heiligdom op Jasna Gora met de Zwarte Madonna naar Krakau. Dat stuk is nieuw voor mij en ik verheug me er dus op om weer een nieuw stukje Polen te ontdekken