Verona

24 augustus 2011 - Verona, Italië

En de woensdag was voor de stad Verona zelf. Op zondag waren we redelijk laat in het hotel. Bovendien zijn alle winkels dan dicht en is er veel minder sfeer in de stad. Dus ga ik altijd met de emnsen op woensdag een wandeling maken door het centrum van Verona. Bovendien was de opera ook vanavond dus een dagje zonder reizen vandaag.

Voor de deur van het hotel stopt de stadsbus die ons tot in het centrum brengt. We stappen uit voor het Castelvecchio van de familie Scaligeri. De oude burcht (14e eeuw) is nu een prachtig museum en er is een brug over de Adige in dezelfde stijl als het gebouw. De brug is in W.O. II opgeblazen maar San Zeno kloosterhofalle stenen zijn gered uit de rivier en de brug is weer opgebouwd. Van hieruit lopen we naar (volgens mij) de mooiste kerk van Verona (en verre omgeving): San Zeno, van de patroonheilige van de stad (de 1e bisschop van Verona,  uit de 4e eeuw en hij was ook nog eens zwart. Het is een prachtige Romaanse kerk.

Vanhieruit weer richting centrum, langs een aantal kerken en kloosters naar Piazza Bra, met de Romeinse arena (tijd voor koffie) waar de groep vanavond naar de opera gaat. Hier kan ik e.e.a. uitleggen hoe het vanavond gaat  lopen en waar de diverse ingangen zijn etc. Dan door de winkelstraat naar de Via capello: hier staat het huis van Julia met het balkonnetje en een beeld vanHier is ze dan: Giullietta!!! julia in de tuin: iedereen wil natuurlijk met haar op de foto. Het is niet eens haar huis maar een oude herberg van vroeger (niet verder vertellen!!)

Dan naar de Piazza delle Erbe: in de Romeinse tijd was hier het Forum Romanum. gebouwen uit de Middeleeuwen en op het plein was vroeger al een kruidenmarkt (nu nog steeds elke dag markt) en ook een zetele met baldakijn van waar vroeger de aankondigingen werden gedaan. Onder een boog doorlopend (met een walvisrib er aan hangend) kom je op de Piazza dei Signori. Hier lag eeuwenlang het bestuurlijke middelpunt van de stad met de paleizen uit de tijd van de familie Scaligeri en op het plein een standbeeld van Dante die hier regelmatig te gast was. Hier vlakbij staat de Romaanse kerk Santa Maria Antica uit de 12e eeuw. Dit was de familiekerk van de Scaligeri en buiten zijn ook een aantal graftombes te zien van de groten uit de familie.

Hierna is het lunchtijd en dan is het al weer zo warm dat de meesten terug willen naar het hotel om wat te relaxen en zich klaar te maken voor de opera van vanavond. We krijgen een koud buffet in het hotel en gaan tegen 7 uur naar de arena. Om kwart over 7 gaan de deuren open van de arena. De mensen die op de Romeinse stenen tribune zitten kunnen naar binnen. De gasten voor de Opera 2011duurde plaatsen moeten wachten tot half 9. De opera begint om 9 u en Romeo en Juliette is een lange zit: pas na half 1 's nachts is de opera afgelopen maar iedereen heeft genoten.

Laat naar bed dus vandaag maar morgen kunnen we uitslapen. Op donderdag gaan we terug naar Nederland maar we hebben een middagvlucht. Pas om 2 uur worden we opgehaald voor de rit naar het vliegveld en op tijd vliegen we terug. Half 7 landt het vliegtuig in Amsterdam en zit ook deze reis erop.

Nu ben ik al weer een aantal dagen druk aan het studeren geweest want ik mag a.s. donderdag naar Madrid om de reis Stijlvol Spanje te begeleiden. Bekend gebied voor mij maar het is lang geleden dat ik er geweest ben. Ik mag naar: Madrid - Alcalá de henares - El Escorial - Segovia - Pedraza - Peñafiel - Valladolid - Rueda - Salamanca - Zamora - Avila - Toledo!!!! Ik verheug me erop en ik hou jullie op de hoogte