Madrid dag 1

8 september 2011 - Madrid, Spanje

Mijn voorlaatste reis van dit seizoen is gisteren begonnen. Na een kort nachtje om 4 u in de auto gestapt op weg naar Rotterdam. Slecht weer onderweg maar ruim op tijd op het vliegveld. Heel klein en compact allemaal maar het vliegtuig vertrok op tijd (07.15 u) en de vlucht naar Madrid was heel relaxed dus ik heb nog redelijk kunnen slapen.

De koffers waren er redelijk snel, de groep was snel bij elkaar en de bus was ook zo gevonden. We rijden in een Portugese bus en de chauffeur (uit Lissabon) spreekt heel goed Spaans, een voordeel voor mij. In de grotere steden in Spanje is hij goed bekend, de kleinere stadjes verder in het programma gaan we gewoon onderzoeken.

we beginnen met een kennismaking van de stad langs een aantal monumenten die te ver van het centrum liggen: de arena voor de stierengevechten - het Columbusplein - het stadion van Real Don Quijote en Sancho PanzaMadrid - Plaza de España met het standbeeld van Cervantes en Don Quijote. Dan uitstappen bij het koninklijk paleis voor een wandeling door het oude centrum en de lunch. Bij kilometertegel 0 op de Puerta del Sol spreken we weer af na de lunch en winkeltijd en gaan we met de bus nog even naar het Atochastation. Van het oudste deel hebben ze in de jaren '90 een tropische tuin gemaakt. Hier bij dit station was in maart 2004 de aanslag op de treinen.

Dan is het ondertussen 5 u geweest (en iedereen was midden in de nacht opgestaan) dus hoog tijd om het hotel op te gaan zoeken. Niet in Alcalá de henares zoals we dachten maar in Parla, een voorstad van Madrid richting Toledo. Tijd nog om even te rusten, ons op te frissen, een biertje aan deAtocha-station bar en eten. Na het diner was iedereen redelijk snel naar de kamer om op tijd het bed op te zoeken na de korte nacht ervoor.

We zitten in een week met prachtig weer. Vorige week dagenlang regen, nu weer boven de 30 graden maar het is heel goed te doen. het is gelukkig een droge warmte, heel anders dan in Venetië bv . Om half 11 was ik in diepe rust tot de volgende morgen half 8. Slaap ingehaald en weer fit voor dag 2, waarover later meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. g.koks:
    2 maart 2012
    vond het een prachtige reis.