Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (8)

16 augustus 2016 - Almen, Nederland

16 aug.: Almelo – Almen

de schoorsteen is gebleven en eromheen horecaDirk besluit na het ontbijt wat te gaan ruimen – poetsen etc. en Geert en ik lopen even de stad in. Ik ben nog nooit in Almelo geweest. De stad van de voormalige textielindustrie, net als mijn geboorteplaats Tilburg, de stad was van de wolindustrie voornamelijk. Bij de haven wordt gewerkt aan een kanaal wat verder moet lopen naar de binnenstad dus de straat ligt ook wat opgebroken.

In het winkelcentrum staan nogal wat panden leeg (waar niet in Nederland) maar er zijn toch nog redelijk wat mooie panden overgebleven in de stad. We wandelen wat gelukkig ook nog een aantal mooie pandendoor het centrum dus en gaan daarna brood halen voor de lunch. Als we weer in de haven terugkomen moeten we ons ineens haasten. Het is óf nu de haven uit en onder de brug door waar de doorgaande weg overheen loopt óf een tijd nog wachten. De havenmeester is namelijk ook brugwachter en hij heeft blijkbaar nog iets anders te doen waardoor hij geen tijd heeft om de brug te bedienen.

Hij kwam dus bij Dirk vragen of we met de overige boten mee de haven uit wilden. hij zei natuurlijk ja maar moest ons nog zien te bereiken.  hij zag ons pas op het laatste moment aankomen. Snel dus de boot op – starten – en varen. De haven uit – langs de fabriek van Bolletje (het ruikt er heerlijk als je er langs vaart) en onder Twentekanaal. alleen nog hoge bruggende doorgaande weg  door. De sluis hoeft voor ons niet open want wij draaien linksaf het Zijkanaal naar Almelo in wat later het Twente-kanaal zal worden. We varen hier door de Achterhoek en het kanaal is breed en de bruggen zijn hoog. Er varen namelijk veel binnenschippers met vracht op weg naar de losplaats of nog helemaal leeg op weg naar de laadplaats.

We komen o.a. langs Delden en bij Goor leggen we even aan, naast binnenschepen, om te lunchen. Er zijn nergens plaatsen met voorzieningen tot aan Almen. Daar willen we overnachten in een haventje langs het kanaal. Er is maar plaats voor een klein aantal boten. We hebben gebeld om info in te winnen maar het restaurant bij de haven is wegens vakantie gesloten. We besluiten dus op goed geluk maar door te varen en gelukkig is er nog een plekje voor ons vrij.

We hadden ons verheugd op een lekker maal in het restaurant maar dat gaat dus we liggen in Almen, maar helaas is het restaurant wegens vakantie geslotenniet door. Plan B moet in werking worden gesteld en dat betekent pannenkoeken bakken. Meel – melk – spek en stroop is altijd in de voorraadkast aanwezig. Het is heerlijk weer – zeilen tot laat niet  aan de boot vast en genieten. Steeds als er een binnenschip langs vaart voelen we echter de deining en door het zuigen van het water daalt en stijgt de boot steeds even. Niet al te vast aanleggen dus.

Morgen naar Doesburg

1. Corrie:
    10 september 2016
    Nederland gezien vanaf het water. Mooi,en de vogel de beste plek.