Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (7)

15 augustus 2016 - Almelo, Nederland

15 aug.: Coevorden – Almelo

Ik ga ’s morgens even boodschappen doen in de stad. Er is een winkelcentrum vlakbij met supermarkt en Hema en zelfs is het vandaag marktdag. Met alle eten voor vandaag aan boord en de douches gebruikt te hebben gaan we weer op pad. we varen Coevorden uitWe krijgen vandaag een groot aantal bruggen die door de brugwachters met de hand bediend worden. Elke brugwachter heeft een aantal bruggen te bedienen dus is het aanbevolen om in colonne te varen zodat de brugwachter steeds mee kan fietsen naar de volgende brug.

We varen eerst over het Coevorden-vechtkanaal. er wordt hier aan het treintraject gewerkt en er is zelfs een versmalling in de vaart vanwege de werkzaamheden.

Je kunt (nog) niet naar de Vecht hiervandaan want de schutsluis is nog niet klaar. een versmalling kan ook op het waterAlleen kano’s kunnen hier door. Bij de Sluis De Haandrik komen wij dan op het kanaal Almelo-De Haandrik. Er is iets afgebroken bij de stuurmeter o.i.d. en Dirk probeert het provisorisch te herstellen. Bij de aanlegkade van Gramsbergen stoppen we dus even om e.e.a. weer vast te zetten (Dirk dan natuurlijk)

Aan die kade liggen zelfs bekenden uit Waalwijk die ook een tour aan het maken zijn. Later lees ik dat in Gramsbergen onze schaatser / skeeler Erik Hulzebosch is even wat herstellen aan de mechaniek en we komen Waalwijkers tegengeboren. Geert krijgt te horen dat vlakbij, langs de kade een benzinestation is om te tanken (in jerrycans natuurlijk). Hij gaat dat natuurlijk ook doen (in Bergentheim) en later blijkt dat niet al te handig te zijn geweest. We zijn nu namelijk uit de colonne en moeten heel lang wachten tot de brugwachter weer terug komt na een aantal bruggen te hebben bediend. Niet dat we niet alle tijd hebben maar de sluizen gaan steeds op een bepaalde tijd dicht en we willen vandaag Almelo nog halen. Het hele traject met alle bruggen is in 5 blokken verdeeld dus de brugwachter is niet steeds zo maar terug.

We varen langs Hardenberg – Vroomshoop – Vriezenveen en voor Almelo begint de sluis bij Almelohet Zijkanaal naar Almelo. Hier is de sluis bij Adorp en de sluiswachter meldt ons dat we moeten wachten voor de brug die op onze weg ligt naar de haven van Almelo. Het is namelijk spitsuur en de brug gaat pas weer open voor boten als de spits voorbij is. Gelukkig hebben we nog eten over van de chinees van gisteren dus kunnen we, al wachtend, onze restjes opeten en later, al in de haven, kunnen we koken. Er is gelukkig genoeg plaats in de haven en we kunnen ons gaan melden. Ik moet zelfs mijn vingerafdrukken geven om later de deur naar het centrum open en dicht te kunnen doen. Wat een systeem: nooit eerder gezien.

Morgenochtend gaan we even de stad bekijken en willen we varen tot aan Almen