Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (9)

17 augustus 2016 - Doesburg, Nederland

17 aug.: Almen – Doesburg

We verlaten het haventje van De Nieuwe Aanleg in Almen en hebben nog een klein stukje Twentekanaal te doen voor we tegen de stroom in de Gelderse IJssel weer opvaren.

Eefdersluis naar de Gelderse IJssel: 7 m omlaagDaarvoor moeten we wel bij Eefden de Eefdersluis nemen. We moeten een tijdje wachten en we blijken later aan de verkeerde kant van de ingang te liggen. Pleziervaart moest aan de linkerkant en beroepsvaart aan de andere kant.Dat weten we dus voor de volgende keer. We varen de sluis in samen met een groot binnenschip en er staan zelfs meisjes te helpen in de sluis. We gaan namelijk 7 m naar beneden!!. Op het laatst zien we de helpsters dus helemaal niet meer staan. We komen dan snel aan het einde van het Twentekanaal en moeten nu een aantal kilometers stroomopwaarts varen richting Arnhem op de Gelderse IJssel.

Op de heenweg, met de stroom mee, ging dat gesmeerd. Nu, tegen de stroom in, we liggen op een schitterend plekje en de haven ligt weer tegen het centrum aanvaren we wat minder snel. We hebben besloten het deel op de IJssel in tweeën te splitsen. Heen hebben we Zutphen bezocht en nu leggen we aan in Doesburg. Er staat wat stroming in de haven maar we vinden een mooi plekje waar we niet al te veel verrichtingen voor hoeven doen. De boegschroef doet het namelijk niet goed en later zal blijken waarom.

mooi historisch centrum. Ook Doesburg was een Hanze stadHet is nog vroeg in de middag dus we gaande stad in. Het is een prachtig geconserveerde oude Hanze-stad. Mooie panden sieren de straten en je kunt het rijke verleden er in terug zien. We gaan wat cultureels doen na het eten van een ijsje.

In het streekmuseum zien we van alles over het rijke verleden van de stad, van archeologie tot oude ambachten en interieurs van winkels van vroeger en ook een tentoonstelling over de vroegere stoomtram die door de stad liep.

En al je in Doesburg bent moet je natuurlijk ook naar het mosterdmuseum. Ik vind dit mosterdmannetje kwam vroeger bij ons langs de deur.alle soorten mosterd lekker en zeker de pittige soorten. Koop op reis dus ook heel vaak een potje mosterd. En binnen in de oude fabriek loop ik met Geert alles te bekijken (Dirk houdt het even voor gezien) en vertel over het Tilburgse mosterdmannetje dat vroeger eens in de zoveel tijd bij ons langs de deur kwam om mosterd te verkopen. Hij maakte dat zelf en met een grote pot en een lepel vulde hij bij de voordeur ons mosterdpotje. En nadat ik dat gezegd heb loop ik in het museum tegen een foto aan van hem. Ik mosterd - mosterd - mosterdherken hem dus ook meteen en zie ook weer een beeld uit mijn geheugen dat hij de hoek van de straat om komt met de mosterdemmer in zijn hand. Toeval???

Een verrassend mooie stad. En gezellig met vele bezoekers en met vele terrassen. Boodschappen doen bij Appie Heijn en eten aan boord. En natuurlijk zijn de Olympische Spelen niet afgelopen. Het is een mooie zomeravond met een mooie zonsondergang op de IJssel

Morgen via Arnhem weer naar Wageningen