Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (6)

14 augustus 2016 - Coevorden, Nederland

14 aug.: Hoogeveen – NieuwAmsterdam – Coevorden

het wordt mooi weer dus de zeilen erafZondagmorgen en het is heerlijk weer en windstil. Ontbijten en dan gaan de zeilen eraf. Het is nog rustig op het water want op zondag werken de sluizen en bruggen nog niet zo vroeg. Relaxt varen dus. De bruggen gaan automatisch open en dicht. Langs het hele traject loopt nog een jaagpad wat vroeger werd gebruikt om de boten te trekken en in 2000 hebben ze nog een turfschip van Coevorden naar Meppel gejaagd (voor de fun dus).

Bij de Noordscheschut moeten we door een sluis en dan komen we op de Verlengde Hoogeveense Vaart. Bij Geesbrug moeten we even wachten bij een kleine sluis want de sluiswachter moet even lunchen. Er zijn hier wel splinternieuwe heerlijk rustig varen en mooie uitzichtenvoorzieningen aangebracht: water – elektriciteit – w.c. en douches en alles wordt schoon gehouden door de paar mensen die in het gehucht wonen. Geesbrug was vroeger ook een veendorp.

filmpje sluis

Volgende dorpje is Zwinderen, een oud es-dorp. Bij Veenoord moeten we wachten op de trein. Als die gepasseerd is kan de brug voor ons open. Je moet altijd even op een bel drukken en dan vertelt men (vanuit Zwolle notabene) hoe laat de trein komt en hoe lang je moet wachten

hier heeft Vincent van Gogh nog een tijdje gewoondKort daarop passeren we Nieuw-Amsterdam. Volgens de sluiswachter van Geesbrug is het beter daar niet aan te leggen want het ligt midden in het centrum en in de weekenden wordt er nog al weleens wat vernield in de stad door dronken uitgaanders. Vincent Van Gogh heeft hier trouwens een paar weken doorgebracht om te schilderen.

We besluiten dus verder te varen naar Coevorden maar dan moeten we op tijd bij de laatste sluis zijn want op zondag gaat alles vroeger op slot en kun je niet doorvaren.

We moeten dus de Stieltjeskanaalsluis in en dan begint het Stieltjeskanaal, 12 km jachthaven Coevorden, we gaan nog even verhuizenlang. Dan komen we langzaamaan in de richting van Coevorden en zien we het bordje jachthaven. De havenmeester vertelt ons dat er nog wat leuke plekjes over zijn maar we weten nit hoe ver de haven doorloopt. Dus even aanleggen en op onderzoek uit en we vinden een mooi plekje aan het eind, tegenover de voormalige pakhuizen (nu museum + VVV + bibliotheek) en aan de markt. Ook hier weer goede voorzieningen om water te halen – te douchen en schone w.c.’s

en dan liggen we tegenover de VVV en aan de marktWe liggen midden in de stad en er is op het grote plein iets te doen geweest waardoor het lekker druk is. We besluiten eten te halen bij de Chinees maar het duurt 45 min. voor we aan de beurt zijn om ons eten op te halen. De moeite waard want als het zo druk is moet het eten wel lekker zijn. Daarna een lekker rustige avond met t.v. want de Spelen zijn natuurlijk nog steeds aan de gang

Coevorden ligt op een zandrug en was een versterkte pleisterplaats tussen talloze moerassen. de stad heeft een roerig verleden gekend ook al vanwege de strategische ligging. Het lag op de handelsroute naar Duitsland en vaak is geprobeerd de macht met wapens over te nemen. er zijn resten over van een kasteel en dat maakt tegenwoordig deel uit van het gemeentehuis

Morgen naar Almelo