Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (5)

13 augustus 2016 - Hoogeveen, Nederland

12 aug.: Zwolle – Zwartsluis – Hoogeveen

Ik heb echt vakantie! Ik hoef niet te helpen met aanleggen, ook in de sluizen hebben ze me niet nodig dus ik maak met nuttig met smoothies maken – eieren bakken voor de bemanning en een beetje opruimen. Vandaag moeten we vroeg weg want na 8 u gaan de bruggen een tijdje niet meer open in Zwolle vanwege het verkeer. Ik lig dus nog heerlijk in bed als we wegvaren! Wat een luxe. Na een paar het is nog te vroeg om Hasselt in te varenbruggen te zijn gepasseerd draaien we het Zwart Water op. Al na een paar kilometer passeren we Hasselt maar het is nog veel te vroeg om aan te leggen. Het is zaterdag en alles is nog dicht.

We varen dus een klein stukje verder om aan te leggen aan de kade van Zwartsluis. Het is zaterdag en we moeten brood kopen en andere boodschappen omdat we niet weten of we morgen (zondag) winkels tegenkomen die open zijn. Zwartslui is een aardig stadje en er wordt zelfs een markt opgebouwd met allerlei streekproducten. Helaas duurt het voor ons te lang voor er iets gebeurt in het stadje. We hebben heerlijk brood en broodjes voor de komende dagen dus kunnen het oude brood is voor de eendjeswe het oude brood voeren aan de eenden die met tientallen op het brood afkomen.

Het is heerlijk rustig varen op dit stuk want er kunnen geen kleine rondjes gevaren worden hier. Het is of heen en weer op een dag of de hele ronde Zutphen – Zutphen die wij varen.

We moeten wel een aantal meters stijgen via diverse sluizen in de provincie Drenthe. Hoogeveen ligt namelijk een stuk hoger dus we hebben 3 sluizen.

en nog een sluis bij HoogeveenDe eerste is de Rogatsluis en de tweede de Ossesluis bij het dorpje Echten. We zitten dan op de Hoogeveense vaart, een kanaal van 25 km aangelegd in de jaren 80. Dit kanaal loopt namelijk om Meppel heen en voorheen door Meppel. Er is hier bijna geen beroepsvaart dus het is heerlijk varen. In de sluizen gaan we wel steeds een aantal meters omhoog.

filmpje sluis

Vlakbij Hoogeveen krijgen we nog de Nieuwe Brugsluis en de sluiswachter weet ons te vertellen dat er bij Hoogeveen nieuwe voorzieningen zijn gemaakt om te overnachten. We leggen daar dus aan voor de nacht: elektriciteit – douche – w.c. – water. Vroeger liep het kanaal ook door Hoogeveen want er was hier vroeger veel turfafgraving. de stad heette vroeger Hooch echten - toen Nieuw Echten. het was we leggen aan bij Hoogeveen. met alle voorzieningen en net nieuw aangelegdeen kolonie voor de turfstekerij (veen). later werd het Echtens hoogeveen en nu gewoon Hoogeveen.. er was hier een kruispunt van waterwegen vanwege de turf en velen vestigden zich hier.. eind 19e eeuw was het voorbij en alle aanverwante industrieën verdwenen ook.een aantal turfstekers schakelde over op de landbouw. na de tweede Wereldoorlog zijn alle kanalen gedempt en loopt het kanaal om de stad heen

Het enige probleem is om de antenne  gericht te krijgen om de olympische spelen te volgen maar ook dat lukt. Er komt zelfs een meneer van de gemeente een tas brengen met info over de stad. De sluizen zijn vanaf 5 u dicht tot morgenochtend dus er komt ook geen boot meer voorbij die voor deining zou kunnen zorgen.

Morgen verder naar Coevorden