Top 3 Andalucía --> Mezquita Córdoba

22 september 2011 - Córdoba, Spanje

Ik heb al 2 x geschreven over mijn reis naar Andalusië: Het Moorse erfgoed. Nu mag ik de reis nog een keer doen, als afsluiter van mijn seizoen dus ga ik de top 3 onder de loep nemen. Dag 2 brengen moskee met kathedraalwe een bezoek aan Córdoba dus ik begin deze keer met de Moskee/Kathedraal. Het gebouw is 130 x 180 m, inclusief de binnentuin: patio de los naranjos. Het is/was de grootste moskee buiten het Midden-Oosten.

De oorspronkelijke minarettoren (uit 931) is nu de klokkentoren: Torre del Alminar. Maar binnenin zit nog een oudere toren verstopt. Naast de toren is de Puerta del Perdón uit de 14e eeuw (christelijk). Hier kreeg men vergeving van de zonden. De moskee lijkt van buiten op een vesting. Een wand in de moskee is de qiblawand: dat is de gebedsrichting. Die moet dus naar mekka wijzen maar dat is hier niet het geval. De muur is richting Marokko en dat heeft waarschijnlijk te maken met de vroegere fundamenten. Al in de Romeinse tijd stond hier een Janustempel die onder de WestGoten werd verbouwd tot een christelijke kerk. In de wand is de Mihrab = de nis met een halfronde koepel in de vorm van een schelp. Hier lag waarschijnlijk ook eende Mihrab botje van Mohammed zodat men evt. ook de pelgrimstocht naar Cordoba kon maken i.p.v. naar Mekka. De Mihrab hier is uit de 10e eeuw met zo'n 1600 kilo goudmozaíek uit Klein Azië

De Moren kwamen in 711 Spanje binnen en in een paar jaar tijd hadden ze een groot deel van het Spaanse schiereiland ingenomen. Ze nemen ook de helft van de kerk in hun bezit terwijl de ander helft voor de christenen blijft tot zo'n 60 jaar later. Alles wordt afgebroken en men begint met de bouw van de moskee, die in 4 fases zal verlopen.

Het oudste deel is men begonnen in het jaar 785 met zuilen die van oude Romeinse en Westgotische gebouwen afkwam: recyclen!! met daarop hoefijzerbogen in 2 verdiepingen (gebaseerd op de bogenplattegrond moskee van het aquaducht van Mérida. De 1e uitbreiding kwam in 833 en de 2e in 961. Hierbij moest steeds de qiblawand worden afgebroken want de uitbreiding ging steeds richting de rivier. De laatste uitbreiding kon niet verder dus kwam er een nieuw deel in de lengte ernaast in 987.

totaal heeft de moskee 850 zuilen maar na de reconquista (herovering van de stad door de het zuilenwoudChristenen) in 1236 werd de moskee weer gebruikt als kerk. Er kwamen kapellen en onder Karel V zelfs een kathedraal midden in het gebouw. Later kreeg hij spijt van zijn besluit toen hij het resultaat zag maar dankzij de kathedraal is waarschijnlijk het gebouw wel behouden.

Iedereen die binnenkomt is verbaasd: niemand kan zich een voorstelling maken van wat hij/zij te zien krijgt. Nog wat details:

- er staan 2 bewerkte zuilen van albast, waarschijnlijk als hulpmiddel voor de blinden. Als je tussen de zuilen staat sta je in de goede richting

- er is een zuil waar een christelijke gevangene aan vast heeft gezeten. Hij zou achter zijn rug met zijn nagels een christus aan het kruis hebben uitgekrast

- er is een wenspaal: helemaal uitgehold. Er zit nu plexiglas omhoog om het niet verder te laten uitslijten. Hier kon je vroeger van alles wensen behalve rijkdom en dan hopen dat het uitkomt.

- in de sacristie staat nog een hele mooie monstrans uit begin 16e eeuw, gemaakt door een Duitser. De monstrans ging voor het eerst in processie door de straten in 1518. Dit gebeurt altijd op Sacramentsdag = Corpus Cristi = 2e donderdag na Pinksteren

- archeologische stukken zijn tentoongesteld uit o.a. de wetsgotische basiliek uit de 6e eeuw

Kom je verbazen in Córdoba als je dit wereldwonder nog nooit hebt gezien!!!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl