Top 3 Andalucía --> Kathedraal Sevilla

23 september 2011 - Sevilla, Spanje

De kathedraal van Sevilla staat natuurlijk ook in het rijtje van bezienswaardigheden die je niet mag missen in Andalusië.

Het is de grootste gotische kathedraal ter wereld (staat in het Guinness recordboek) en de 3e uitzicht vanaf plein van Alcázargrootste kerk ter wereld na de St. Pieter in Rome en de St. Pauls in Londen. Oorspronkelijk stond hier een kerk van de Visigoten die dienst bleef doen tijdens de Moorse periode. Pas toen de fanatieke Almohaden hier aan de macht kwamen werd de kerk verwoest en kwam er een moskee. In 1248 wordt de stad heroverd door de Christenen en wordt het weer een kerk. Het gebouw raakt echter in verval en in 1402 besluiten ze een kerk te bouwen, zo groot en prachtig dat de wereld versteld zal staan. Er is aan gebouwd tussen 1402 en 1506 en de afwerking duurde ook nog eens 400 jaar.

De Giralda is de klokkentoren, voorheen de minaret natuurlijk en ook nog eens vierkant (zoals inpatio de los naranjosMarrakech waar de Almohaden vandaan kwamen). Nu staat op de toren een windvaan = een bronzen beeld die het Geloof voorstelt , en kan draaien = girar --> La Giralda is de naam van de toren.

Na het bezoek aan de kerk ga ik altijd de 34 schuine hellingen van de toren beklimmen voor een prachtig uitzicht over de stad. Vroeger ging de muezzin met een ezeltje naar boven - de koning die de stad veroverde ging te paard omhoog en ook de paus is in 1993 naar boven gegaan (vast niet lopend)

In de kathedraal o.a.: het graf van Columbus gedragen door 4 ridders = de 4 koninkrijken van vroeger (Castilla - León - Aragón - Navarra) Sinds enkele jaren weet men bijna zeker dat de resten van Columbus zijn: er is DNA onderzoek geweest met resten van zijn 2 zoons, broer en afstammelingen die nu nog leven.

hoofdaltaarHet hoofdaltaar met een gotisch retabel van 23 m hoog en 20 m breed en met ong. 10 - 15 kilo bladgoud uit de Nieuwe Wereld. Het is het grootste retabel ter wereld en gemaakt naar een Nederlands ontwerp

In de sacristie naast o.a. de monstrans (voor de processie van Corpus Cristi) een schilderij van de H. Isidoro = bisschop van Sevilla en schrijver van de eerste boeken over alles wat men in zijn tijd wist. Oftewel: hij schreef de eerste encyclopedie en is een aantal jaren officieel uitgeroepen tot patroonheilige van Internet!! Hem aanroepen dus als je internet het niet doet

Verder natuurlijk heel veel zijkapellen met o.a een doopvont en eenschilderij van Murillo (met Antonius van padua er op die ooit was gestolen en is teruggevonden: H. Antonisu goede vrind......)

Door de hoofdingang mag alleen de koning naar binnen - de paus en de aartsbisschop: dus niet de dochter van de koning, Elena, die hier trouwde. Grote consternatie toen: als mijn dochter niet aan mijn arm binnen mag dan ik ook niet - dan samen door de zijdeur. en alle journalisten maar langs de hoofdstraat duur betaald hebben om op een balkon te mogen staan.

En ik dit schrijf heb ik uitzicht op de rots van Gibraltar: vandaag vele dolfijnen gezien en het is nog steeds prachtig weer