Praag: 5 dagen singles reis met Kras 7 – 11 aug. 2019 (4)

11 augustus 2019 - Praag, Tsjechië

Dag 4

Een aantal groepjes hebben al besproken wat ze vandaag op de vrije dag gaan doen en sommigen zijn al vroeg op pad. Ik heb om 10 u afgesproken in de lobby voor diegenen die nog niet weten wat ze willen doen of die samen willen reizen naar het centrum. Ik ga uiteindelijk met een klein groepje weg die in het centrum o.a. een museum willen bezoeken met speciale tentoonstelling over impressionisme. Ik stap met hen uit bij het station Republiek plein want daar is het gemeentehuis, gebouwd in jugendstil. We zijn daar met de wandelingen niet geweest. Ook binnen en vooral in de kelderetage zijn vele ornamenten in die mooie stijl. Naast het gemeentehuis is de Kruittoren en daar vlakbij het huis met de zwarte madonna waarin het museum van kubisme is gevestigd.

hoofdingangjugendstil in de keldergangenkruittoren en vroeger een stadspoorthuis met de madonna

De groep gaat vanaf hier hun weg en ik loop door het centrum naar het Wenceslasplein maar ondertussen is het gaan regenen. Ik kan onder een parasol zitten en blijf droog tijdens een lange koffiepauze en hierdoor zie ik aan de andere kant van het plein de gaypride langs komen. Het blijft regenen en ik ga daarna lunchen en op tijd terug naar het hotel. Ook anderen zijn eerder terug gekomen en hebben of een late lunch in de stad gehad of eten een hapje in het hotel.

het is vandaag gaypride in Praag

gaypride

Dag 5

Maar de laatste dag is het weer prachtig weer en een aantal heeft afgesproken om te gaan waterfietsen in de Moldau. Dus we vertrekken voor de laatste keer met de metro naar het centrum, stappen uit bij het station bij het theater en lopen naar het Slaveneiland. De meesten gaan per 2 of per 4 aan de slag en een paar, waaronder ikzelf, blijven genieten van het mooie weer in het park. Na afloop drinken we koffie langs het water en gaan we nog ven lunchen in de biertuin waar we al een paar keer hebben gezeten voor lunch of borrel

laatste dag: waterfietsen in de Moldau2 voorin moeten fietsen en de 2 achterin hebben het makkelijkbegin is op het Slaveneiland in de rivier

Iedereen is op tijd terug in het hotel en ook de bus staat op het afgesproken uur voor de deur van het hotel. Het is een ritje van bijna een half uur en na enige strubbelingen bij de ingang van de luchthaven waar de groep een beetje doorsneden wordt komt gelukkig de groep weer bij elkaar (sorry!!)

De vlucht vertrekt op tijd en de meesten hebben alleen handbagage dus bij aankomst op Schiphol kan iedereen op tijd naar huis vertrekken.

Ik ben een weekje vrij en we hebben sinds kort een camper dus we gaan een weekje trekken door Nederland om de camper in te wijden.

En terwijl ik dit schrijf ben ik alweer met alleengaanden voor 5 dagen in Valencia!! Wordt dus vervolgd