Strathpeffer (Inverness) - Skye

1 juli 2011 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

Ik ben nu even 24 u thuis en ik loop een beetje achter met mijn blog. Niet in alle hotels hebben we internet dus ik kan niet elke avond aan mijn blog werken.

Ik vertrek vandaag weer met de boot en met 17 mensen voor dezelfde reis naar Schotland. Dus kan ik gewoon het blog blijven doorschrijven en de foto's plaatsen. Die zijn allemaal al gemaakt dus ik heb het deze keer rustiger wat fotograferen betreft. Hier volgt 1e verslag weer na de paar dagen stilte.

1 juli: de bus verliest lucht en dat is niet goed, ook niet voor de remmen. We zitten vlakbij Inverness in het hotel en dat is de laatste grootste stad in het noorden in de Hooglanden. Aktie dus: bellen overdekt marktgebouw Invernessnaar de zaak - die belt naar Volvo Europa - die zoekt een garage in de buurt (Inverness dus) en die geeft toestemming voor de reparatie. Wij dus naar Inverness voor een paar uurtjes (weer) vrij in de stad. We houden contact met chauffeur en we hebben wat extra vrije tijd in Inverness en om half 1 komt de bus weer met een nieuwe pomp voorrijden. Veiligheid voorop.

Maar we gaan natuurlijk wel ons programma afwerken en gelukkig hoeven we vandaag niet zoveel kilometers. Eerste stop is voor de 1e foto van  Loch Ness (juist,van dat monster) en we gaan natuurlijk even pauze houden in Drumnadrochit waar de enige echte nessiewinkel is. De route langs het loch is prachtig en ook vanaf de plaats waar de ruine staat van kasteel Urquhart hebben we een mooi zicht op kasteel en loch.

Dan naar Fort Augustus. Er is een kanaal gegraven in de 19e eeuw van de Noordzee naar de Ierse zee tussen een aantal lochs: Caledonian canal. Om het hoogteverschil te kunnen bevaren zijn er eenook de Marine wil door de sluizen aantal sluizen en de mooiste liggen in Fort Augustus en bij Fort William. In Fort Augustus komen we net op tijd aan om 2 marineschepen door de sluizen te zie gaan (elk nadeel heb zijn voordeel: we zijn door het oponthoud later dan normaal)

Daarna gaan we op weg naar Skye maar niet zonder te stoppen bij het meest gefotografeerde kasteel van Schotland: op elke kalender staat wel een foto en er is zelfs een James Bondfilm opgenomen hier. Dan is het nog maar een klein stukje naar de brug over het loch naar het eiland Skye. Het is nog niet al te laat dus ik besluit in ieder geval nog een stukje over het eiland te Hotel op Skyerijden zodat we nog zicht hebben over de mooie Cuillins Mountains: waar je heel snel kunt verdwalen - waar de kompassen steeds een andere richting aangeven (magnetisme) en waar het weer heel snel kan omslaan. Dan naar het hotel aan het water met uitzicht op het vasteland. Gelukkig is alles van het programma gewoon doorgegaan zoals gepland en hebben we niets hoeven te missen

1. A.VAN .DUUREN:
    8 juli 2011