Skye - Oban

2 juli 2011 - Oban, Verenigd Koninkrijk

Hallo, ik heb eindelijk weer internet (zit weer in Newtonmore) dus ik kan weer een verslag plaatsen van mijn reis. Ik zit ondertussen weer in Schotland zoals jullie weten en dag 3 van de tweede (en dezelfde) reis zit er weer op. Ik hoef nu natuurlijk nietweer foto's te maken. Eerst het verslag afmaken en dan kijken of ik nog wat bijzonderheden kan plaatsen.

Dag 10

We gaan vandaag weer naar het vasteland maar niet voordat we op Skye het Clan Mac Donald centrum hebben bezocht. Het oude kasteel van het stamhoofd van de clan (= lord of the isles) is nu

de ruine van Mac Donaldeen ruïne maar er is een prachtige tuin bij en een museum over de geschiedenis van de clan en hun bewind over het eiland. De geschiedenis loopt vanaf de Picten – de Kelten – de Noormannen en tot de Schotten. Zeer interessant museum en mooie planten en bomen en met een schitterend uitzicht over het water. Hier steken we ook de Sound of Sleat over naar het vasteland en we komen aan in Mallaig: het einde van een oude stoomtreinlijn die nog loopt in de zomermaanden tot aan Fort William en die ook gebruikt is in de Harrie Potter films. Dirk en ik hebben hier ooit de Highlandgames gezien toen we zelf op vakantie waren in Schotland: altijd een hele belevenis met al die sterke mannen. (we hebben nog nergens de games gezien maar wel veel aankondigingen voor eind juli / aug.)

We houden een fotostop bij Glenfinnan: hier kwam Bonnie Prince Charlie aan land om een leger te vormen van verschillende clans die aan zijn kant stonden om aanspraak te maken op de Schotse troon (dit zou eindigen in de Slag van Culloden waarover al is geschreven) en hier zien we ook de brug waar de stoomtrein in de film over rijdt (dit voor de Harrie Potter fans !)

Volgende stop is vlak voor Fort William (hier zullen we lunchen) bij Neptune’s staircase: de laatste 150.000 pond per week huursluizen van het Caledonian canal en 8 stuks op een rij. Het kost minimaal anderhalf uur om de sluizen door te komen maar als wij aankomen moet er juist een megajacht doorheen en ook nog eens in zijn achteruit. Het jacht is gebouwd in Nederland en we horen dat de huur (hopelijk inclusief bemanning) 150.000 pond per week kost!! De huurder kon door het lage water het laatste stuk niet varen naar zee dus besloot hij het kanaal maar weer een keer op te varen: geld speelde waarschijnlijk geen rol.

Na Fort William besluit ik om de mooiste pas van Schotland te nemen i.p.v. de snelste weg naar Oban want we zitten niet in de stad in het hotel maar ver daarbuiten. Glen Coe (tranendal vanwege een bloedbad ten tijde van onze Willem van Oranje) heeft schitterende vergezichten en ook in dit gebiedGlen Coe is een skipiste en een waterrijk gebied: Rannoch moor. Hierdoor hebben we nog net even tijd om wat winkels te bekijken voordat we naar het hotel in Appin rijden: een beetje ver van Oban vandaan maar prachtig gelegen met een schitterend uitzicht over heuvelachtig gebied met Loch Linhe. Ook in dit hotel heeft de crew van de Harrie Potter films 3 x gelogeerd terwijl opnames werden gemaakt in de Glen Coe. De eigenaar (en staf) komt uit India en ook Bollywoodfilms zijn hier opgenomen in dit hotel. Iedereen krijgt een kamer met prachtig uitzicht dus geen scheve ogen in de groep.

wordt vervolgd

groetjes Tonny