St. Petersburg

13 mei 2011 - Sint Petersburg, Rusland

Hallo

ik ben alweer een aantal dagen thuis en moet nodig mijn blog bijwerken. Helaas nog niet eerder tijd voor gehad vanwege kind - kleinkinderen (winkelen in Breda) - tuin op orde brengen - huishouden etc.

Donderdagochten 5 mei stond er een stadsrondrit op het programma langs de hoogtepunten van St. Petersburg. de stad wordt ook wel het Venetie van het Noorden genoemd en Peter de Grote nam Amsterdam als voorbeels bij de bouw van zijn stad op de delta van de rivier de Neva: 40 eilanden - vele bruggen - en een aantal kanalen en zijrivieren.

NikolaaskathedraalEnkele hoogtepunten: De Nicolaaskathedraal, genoemd naar de patroon van de zeevaarders, met 5 gouden koepels. Een barokke kerk uit de 18e eeuw.  Het Marrinskitheater, de tegenhanger van het Bolsjoitheater in Moskou, voor o.a. de balletvoorstellingen. Het standbeeld van Tsaar Peter de Grote op een steigerend paard. Gemaakt in opdracht van Catharina de Grote in 1782 en het staat op een monoliet (steen uit 1 stuk): de steen lag 13 km buiten de stadstandbeeld Tsaar peter de Groteen 1000 arbeiders hedden  anderhalf jaar nodig om het rotsblok op zijn plaats te krijgen.

Vele bruggen over de kanalen en de rivier natuurlijk, evenals de bloedkathedraal. Volgens velen een kopie van de Basiliuskathedraal in Moskou. Naam in de volksmond is: verlosserskerk op het bloed. Hier kwam namelijk tsaar Alexander II om het leven bij een aanslag. Vele mensen van adel hadden hun paleizen aan een van de kades van de kanalen of van de Neva.

Nevski prospekten natuurlijk moet je dwalen over de beroemdste straat van de stad (en van heel Rusland):  De Nevski prospekt, bijna 5 km lang. het is een brede boulevard met paleizen - musea - kerken - winkels (o.a. een warenhuis met bijna geen klanten) - banken en cafeetjes. Ook de voormalige Singerfabriek is hier, je weet wel: van de naaimachines. Nu is in het gebouw de grootste boekwinkel van de stad met een cafetaria op de 1e verdieping. Natuurlijk hebben we hier in de buurt de lunchstop voordat we aan het middagprogramma beginnen. Maar daarover meer. De ochtendstop hadden we in een grote souvenierwinkel (dat doen lokale gidsen altijd) waar we gratis naar de wc konden - koffie konden drinken en proeven van wodka en veenbeslikeur. Dat laatste ging er bij de meesten in als ... en er zijn dus ook vele flessen gekocht om mee naar huis te nemen maar een aantal flessen hebben het vliegtuig niet meer gehaald: al leeggedronken op de kamers! Hoogtepunt van deze dag zal worden het bezoek aan de Hermitage, waarover in een later blog