4 mei Moskou - St. Petersburg

6 mei 2011

Hallo

toegang tot het parkIn Moskou stond ons hotel Cosmos in de wijk VDNCh met een enorm groot en indrukwekkend park met voor een deel de vergane glorie van de voormalige Sovjet Unie. De volledige naam is: Tentoonstelling van de Verworvenheden van de Volkseconomie van de USSR (wat een mondvol). Voorheen waren hier 80 paviljoens over cultuur, folklore en economische productie. De aanleg is begonnen in de jaren 30 van de vorige eeuw onder Stalin en het park was toen 2 bij 1 km. Paviljoens in veel verschillende bouwstijlen als symbolen van de verschillende culturen. Onder Chroestjev waren er een aantal veranderingen en werd het park nog eens vergroot. Met Jeltsin in de jaren 90 werd alles commercieel en veranderde de naam: Groot Russisch Tentoonstellingscentrum.

Er is nu o.a een kosmonautenmuseum met een groot monument van titanium die de sporen van demonument ruimtevaart start naar de ruimte voorstellen met aan het eind een raket - beelden van de Russische kosmonauten - ook een standbeeld van een arbeider en een kolchozboerin (nu logo van een Russisch filmbedrijf) - fonteinen - paviljoens en er loopt zelfs een monorail trein over het complex.

Woensdag vertrok de trein pas om half 2 dus er was voldoende tijd om na het ontbijt door het park te lopen en wat foto's te maken.

Om 11 was het vertrek naar het station. Ging ik in 2009 nog met een "langzame" trein (de rit duurde van half 1 tot tegen 8 uur 's avonds), deze keer stond er een echte hoge snelheidstrein tot onze beschikking: half 2 vertrek en aankomst, 650 km verderop, voor 6 u 's avonds en de topsnelheid lag rond de 250 km/u.

en de nieuwe trein

We waren in Moskou vertrokken met stralend weer en 20 graden maar al snel werd duidelijk dat we dat niet zouden hebben in St. Petersburg: onderweg lag nog hier en daar sneeuw!!! Bij aankomst bleek de temperatuur dus ook gezakt naar 6 graden, brrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!

Dus snel in de bus met de koffers, naar het hotel, inchecken en heerlijk eten van het buffet. Het eten is hier duidelijk beter als in Moskou maar mijn kamer is nog maar een derde in vergelijk met mijn vorige kamer. Het is ook nooit goed, dan het eten, dan de kamer en ja: de mensen mogen van mij nog steeds 5 minuten per dag zeuren. Gelukkig heb ik nog niet veel gezeur gehoord.

Dit was het weer. Kijken of er weer een paar foto's bij kunnen want op mijn kamer heb ik slecht bereik en dan moet ik in de lobby gaan zitten waar het op dit moment erg druk is met jeugd (ja, ik word oud!!!!!)

groetjes Tonny

1. Corrie:
    6 mei 2011
    Toen jij Petersburg noemde,dacht ik ook aan ma,voor jou heel beladen,ik kreeg je toen niet te pakken.