St. Petersburg (Krasreis met Baltische staten 26 juli - 4 aug.)

2 augustus 2018 - Sint Petersburg, Rusland

Baltische staten en St. Petersburg (Kras 26 juli – 4 aug.)

Ik heb al vaker over de Baltische staten geschreven en ik ben er dit jaar al geweest met de Polen – Baltische staten reis. Maar bij deze reis kom ik eindelijk weer na vele jaren in St. Petersburg en de foto’s heb ik al op mijn blog staan dus een verhaaltje er bij is wel zo handig.

1 aug. Treinreis Tallinn – St. Petersburg: Op de 7e dag van de reis, nadat we de 3 hoofdsteden hebben bezocht, vertrekken we in de middag per trein. Tegen 5 uur vertrekt de trein en een deel van de groep blijkt te zitten in een gewoon rijtuig met stoelen en ik ben met een aantal anderen ingedeeld in de slaapwagons (en daar krijgen wij een lunchpakket en naar wat later blijkt krijgen de anderen dat niet.) De trein stopt  bij een paar steden op de lijn naar het oosten. In Narva, aan de grens, staat de trein bijna een uur stil om een aantal formaliteiten af te wikkelen en komt er aankomst met de trein in St. Petersburg (middernacht)af en toe een geüniformeerde persoon langs. Paspoort en visum controle en je mag niet door de trein lopen. Dan rijdt de trein de grensrivier over en staan we aan de Russische kant weer een uur stil. Hier krijgen we weer controles en er komt zelfs een hond door alle coupés om overal aan te snuffelen.

Rond middernacht komen we aan op het station van St. Petersburg en onze gids St. Petersburg by nightTatiana voor de komende dagen staat al klaar op het perron. Het is een stukje lopen naar de bus die ons naar het hotel zal brengen. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we een hotel hebben in het centrum aan de Nevski Prospekt en we hadden er bijna te voet naar toe kunnen gaan. Hotel Anabel bevindt zich in een gebouw aan een binnenplaats van de Nevski. Inchecken en de groep heeft kamers verdeeld over 2 etages en die hebben elk hun eigen eetgedeelte voor het ontbijt. De kamers zijn ok en hebben gelukkig Isaak kathedraal, een van de grootste koepelgebouwen ter weeldook airco want het is ook hier veel te warm voor deze tijd.

2 aug. St Petersburg: Na het ontbijt staan we om half 10 klaar voor de stadstour per bus. Tatiana spreekt goed verstaanbaar Engels en weet over bijna elk gebouw wel wat te vertellen. We rijden de Nevski prospekt gedeeltelijk af en stoppen voor de foto’s eerst bij de Isaak kathedraal met de op 2 na grootste koepel ter wereld en ook de grootste kerk van de stad. 20.000 boomstammen zorgen voor de fundering in de moerasgrond. De kerk is nu een museum.

Daarna steken we de rivier over en komen langs een aantal gebouwen van de een van de 2 vuurtorens: Rostrazuilen bij het scheepvaartmuseumuniversiteit en hogeschool en hier hebben we een mooi zicht op o.a. de Hermitage. We zitten hier op het grootste eiland van de stad: Vasjlevski. Hier kwam in 1850 de 1e brug over de rivier de Neva

Aan de kade bij het militair museum staan ook 2 torens die dienden als vuurtoren.

Hiervandaan moeten we weer een brug oversteken om bij de Petrus-en Paulusvesting te komen met de laatste rustplaats van de Romanovs in de kerk op het “Hazeneiland”. Hier was in 1703 de stichting van de stad waar 10duizenden slaven moesten werken aan de bouw van de stad en de vestingmuren.

het is bijna alles goud wat er blinktIn de kerk liggen de praalgraven van de tsaar en hun families. In de tuin wachten we op het kanonschot van 12 uur (vroeger konden ze zo weten hoe laat het was) en dan rijden we met de bus terug naar het centrum om te lunchen. In het park met het standbeeld van Pushkin spreken we weer af voor het middagbezoek

We hebben namelijk de middag gereserveerd voor het bezoek aan de Hermitage: dat is nu een complex van 4 paleizen die zijn verbonden met het Winterpaleis van de tsaren. Catharina II kocht de 1e collectie in 1764: 225 schilderijen van Vlaamse en Hollandse meesters en later volgen vele collecties en ook archeologische vondsten – gobelins – munten – beelden etc. Het is een van de grootste schatkamers ter wereld met meer dan 3 miljoen voorwerpen.Rembrandt, een van de vele in de hermitage Na 2,5 uur lopen door de vele zalen en na het zien van een aantal toppers houden we het voor gezien. Onze benen kunnen niet meer en ons hoofd zit vol van alle indrukken. Nog even over het plein voor het Winterpaleis voor wat foto’s en dan met de bus terug naar het hotel. Het avondeten is niet inclusief dus iedereen zoekt een leuk restaurantje in de buurt (keuze genoeg). Morgen is er weer een (vrije) dag

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl