St. Petersburg (Krasreis met Baltische staten 26 juli – 4 aug.)

4 augustus 2018 - Sint Petersburg, Rusland

We zijn nog bijna 2 volle dagen in St. Petersburg want onze vlucht is laat in de middag van 4 aug.

3 aug. Vrije dag in St. Petersburg

boottocht in St. PetersburgGids Tatiana had de groep al gepolst of er belangstelling was voor een boottocht door de kanalen en rivieren van de stad. Bijna de hele groep had er zin in (en met dit warme weer is varen natuurlijk heerlijk) en we besluiten dat in de ochtend te gaan doen zodat iedereen de rest van de dag zelf kan indelen. Peter de Grote was helemaal verrukt van Amsterdam en heeft de natuurlijke waterwegen uitgebreid en aangepast om de stad op Amsterdam te laten lijken. Vlakbij het hotel stappen we op de boot en genieten we vroeger een warenhuis met een Nederlandse naam op de gevelvan een tocht van meer dan een uur over o.a de rivier Fontanka met zijn paleizen en de Mojka met de prachtige bruggen. Er is een klein beetje verschil tussen eb en vloed onder invloed van de Finse Golf. Bij elk paleis heeft Tatiana wat te vertellen over de wel dan niet beroemde inwoners en we zien vele mooie bruggen en langs de kades ook weer een aantal kerken die we gisteren vanuit de bus hebben gezien,

de voormalige SingerfabriekDaarna heeft iedereen een vrije dag en een aantal gaan terug naar de Hermitage of een bijgebouw daarvan. Ik ga een deel van de dag besteden aan de Nevski Porspekt.  Het is de hoofdverkeersweg midden in de stad en het is een beetje de Champs Elysees en de spil van de stad met vele mooie winkels – ontelbare restaurantjes – het warenhuis Gostiny en ik besluit eerst koffie te gaan drinken in het voormalige Singer gebouw (van de naaimachines) wat nu is omgetoverd tot een prachtige boekwinkel met op de 1e etage een cafetaria. Ook deze boekhandel mag bij het lijstje mooiste boekwinkels met een mooi interieur(net als die in Maastricht en Porto) de straat is vroeger aangelegd on de Admiraalswerf te verbinden met de oude weg naar Novgorod. Ook een aantal kerken (sinds de val van het communisme weer als kerk in gebruik) sieren de straat.

Iedereen is de dag heel goed doorgekomen met winkelen – museumbezoek – luieren – terrasjes etc.

onze gids Tatiana met haar "volg mij" briefje4 aug. Peterhof en de vlucht naar Amsterdam (met tussenstop in Frankfurt)

Een groot deel van de groep heeft besloten mee te gaan naar Peterhof op zo’n 30 km ten westen van St. Petersburg en gelegen aan de Finse Golf. Het is zaterdagochtend dus er is nog bijna geen verkeer op de weg. Het is gebouwd als het 1e tsaren zomerpaleis en wordt wel het Versailles van Rusland genoemd. Het paleis en park ligt in het gelijknamige stadje en vlakbij heeft meneer Poetin een zeer groot paleis met park om zich af en toe te vertonen. Hij was ooit burgemeester van St. Petersburg. Dankzij de WK voetbal van dit jaar is er een prachtige nieuwe snelweg aangelegd.

We moeten even in de rij voor we binnen kunnen (alles moet door een scan) en wePeterhof: de balzaal moeten zelfs hoesjes om onze schoenen doen om de vloeren niet te beschadigen.

We zien een groot aantal prachtige kamers van het grote paleis met de hoofdtrap naar buiten en om 11 uur zorgen we dat we op een mooi plekje staan om de fontein te kunnen zien die iedere dag stipt op dat uur aangaat. In de fontein staat o.a. Samson met leeuwen als overwinningsteken van Peter de Grote op Zweden. We lopen ook een stukje door het grote park naar het favoriete  huisje “Mon Plaisir” van Peter  aan de Finse Golf

om 11 u gaan de fonteinen aanOm 12 uur gaan we gezamenlijk terug naar de stad zodat we nog even kunnen lunchen en de personen op kunnen halen die niet me zijn geweest.

Inchecken gaat redelijk snel – veel controles voor visum – paspoort – tassen en uiteindelijk vertrekt het vliegtuig op tijd. Maar we hebben een tussenlanding in Frankfurt (we vliegen met Lufthansa) en we hebben maar net meer dan uur om uit te stappen – met de bus naar de terminal – paspoortcheck (we komen Schengen binnen) – tas controle en dan rennen naar terminal A. we zijn op tijd en als we in het vliegtuig zitten blijkt dat er nog mensen uit andere vluchten moeten komen (al dat geren had niet eens gehoeven maar we willen natuurlijk nooit ergens te laat aankomen). De reis zit er weer op. Een paar dagen thuis en dan met singles naar Stockholm. Ik verheug me weer op wat nieuws want het is lang geleden dat ik die stad bezocht op weg naar de Noordkaap