Verrassend Polen: 18 – 24 juli (7 daagse reis Kras) 6

24 juli 2018 - Krakau, Polen

Dag 7: Krakau en terug naar Nederland

Joodse wijk KrakauKrakau ligt aan de linkeroever van de rivier de Wisla en aan de uitlopers van de Karpaten. De stad staat sinds 1978 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Er is veel cultuur + een universiteit en het is de vroegere hoofdstad en bakermat van de Poolse identiteit. De binnenstad, gotisch en renaissance, overleefde bijna ongeschonden W.O.II maar helaas werd de Joodse gemeenschap veel leed aangedaan: Schindler’s list speelde zich af in de wijk Kazimierz.

De legende zegt dat de stad is gesticht in de 7e eeuw door een zekere koning Krak/Krakus. Hij zou een draak hebben overwonnen. Hij was ook de vader van Wanda. Zij wilde liever verdrinken in de rivier dan trouwen met een Duitse prins. Vroeger was Krakau een leengebied van de Wislanen en de stad heette toen er staan nog vele Joodse gebouwenWislanie (rivier de Wisla).  Van de versterkingen rondom de stad is niet veel meer over. Het meeste is gesloopt en er is een groene zone van gemaakt: Planty

Er zijn eigenlijk 3 delen in de stad en die zullen we ook bezoeken want we gaan vandaag op pad met een Nederlands sprekende gids en we beginnen in de Joodse wijk Kazimierz. We stoppen eerst bij een plattegrond, midden in de wijk om ons te oriënteren.

Joods restaurant en Joodse boekwinkelIn 1335 was deze wijk een onafhankelijke stad, gesticht door koning Kazimierz III de Oude. Eind 14e eeuw kwamen de stadmuren en men was gastvrij voor de Joden en zij kregen privileges. Echter kwam er een pogrom in 1494 en de toenmalige koning laat de Joden naar deze wijk verhuizen en vooral bij de huidige straat Ulica Szeroka.

Eind 16e eeuw komen er veel Joden die in andere landen werden vervolgd. In 1791deel van de film Schindler's list is hier opgenomen wordt het een wijk van Krakau en in de 19e eeuw wordt het een specifieke wijk met Joodse cultuur. Er was ook een katholiek deel. Er was veel naoorlogs verval en verwaarlozing maar in 1989 nam Steven Spielberg hier de film Schindler’s list op. Nu is de wijk weer in de mode en project ontwikkelaars zijn zich niet erg bewust van historische of culturele geschiedenis. We zien hier een aantal synagogen – het marktplein – Joodse restaurants en gedenktekens en ook de binnenplaats waar een deel van de film van Spielberg is opgenomen.

kathedraal KrakauNa dit bezoek stappen we even in de bus om te stoppen vlakbij de Wawelheuvel met de Kathedraal: Uit de 14e eeuw en gotisch en al de 3e kerk op deze plek. Daarvoor stond er een Romaanse kerk en alleen de St. Leonardcrypte is daar van over plus de Toren van de zilveren klokken. Redelijk klein en bijna niet meer veranderd sinds de inwijding in 1364: St. Stanislaus en St. Wenceslaus. Kroningen waren hier tussen 1320 en 1734 en koninklijke bijzettingen, eerst in het schip (oudste uit de 14e eeuw) en vanaf de 16e eeuw in de crypte plus een grafmonument in de kerk

Het Koninklijk slot heeft een grote binnenhof met aan 3 kanten 3 etages galerijen – burcht op de Wawel heuvelbovenste galerij pilaren met een steil dak. Op de buitenmuur decoratie van Hans Dürer (gereconstrueerd) = broer van Albrecht. Binnen heel veel Vlaamse tapijten

Van hieruit lopen we naar het centrum via de Kanunnikenstraat met o.a. het bisschoppelijk paleis en de universiteit waar de Poolse paus heeft gestudeerd.

Lakenhal op de Grote marktNatuurlijk komen we een groot aantal kerken tegen en tenslotte staan we dan in het centrum o het allergrootste middeleeuwse plein Europa: Rynek. Het hart van de stad sinds eeuwen met de prachtige Mariakerk – de Lakenhal – toren van het stadhuis en heel veel mooie panden en vele terrassen. Na alle uitleg hebben we nog heerlijk de tijd om te flaneren over het plein en te lunchen en dan is het tijd om te vertrekken naar het vliegveld voor de vlucht naar Schiphol. We vliegen met KLM en bijna iedereen geeft alleen handbagage dus het inchecken is zo gebeurd. Het zit er weer op en na een korte vlucht landen we weer veilig op Schiphol. Ik ben 1 dag thuis en dan vertrek ik voor de reis Baltische Staten en St. Petersburg voor 10 dagen.

Over de Baltische staten heb ik al vaak en veel geschreven dus ik beperk me tot St. Petersburg wat die reis betreft.

(en nu ik dit schrijf, want ik loop achter, staan we bijna op het punt om naar het treinstation te gaan want we reizen er per trein naar toe)

1. Lisa Borst:
    1 augustus 2018
    Tonny was weer leuk om je verslag te lezen en de beelden op mijn netvlies te zien.Bedankt en nog vele mooie reizen .