Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 2

5 april 2017 - Salamanca, Spanje

5 april: Villalba – el Escorial – Avila – Salamanca

en links op de foto zicht op het dorp San Lorenzo del escorialWe hoeven vandaag niet vroeg op want ik heb zelfs vanuit mijn kamer uitzicht op het stadje San Lorenzo del Escorial. Het paleis-kloostercomplex met pantheon wat we daar gaan bezoeken gaat namelijk pas om 10 u open

Het is verplicht voor een groep om binnen te gaan met een gids (bij meer dan 30 personen zelfs met 2 gidsen) en de gids moet ook nog eens spreken met een microfoon en wij luisteren met een zendertje en een oortje. Helaas mogen binnen geen foto’s gemaakt worden, alleen via de ramen naar buiten toe.

Rugzakken mogen niet mee naar binnen en andere tassen gaan door de scan. Het streng gebouw in de vorm van een omgekeerd roosterhele complex is een van de grootste gebouwen van Europa en Filips II (juist die van de 80 jarige oorlog o.a.) heeft opdracht gegeven voor de bouw. Het moest een klooster worden met paleis en een pantheon voor de koningen vanaf Karel V, zijn vader. Deze belofte had hij zijn vader gedaan. De graftombes van de koningen en de koninginnen die een latere koning hebben gebaard mogen in de grafkelder precies onder het hoofdaltaar van de basiliek. Verder liggen in andere ruimtes de andere koninginnen (sommige koningen waren wel 4 keer getrouwd) – leden van de koninklijke families o.a een praalgraf van Juan Van Oostenrijk, bastaardzoon van Karel V en halfbroer dus van Filips II. Hij was belast met het onderdrukken van de opstanden van de Moren in de Alpujarras en met de veldslag tegen de Turken bij Lepanto.

basiliek van el EscorialDe kamers van Filips II zijn te zien waarvandaan hij vanuit zijn bed de mis kon bijwonen in de kerk, een aantal zalen met schilderijen van o.a. El Greco (Filips II hield niet van zijn schilderijen maar was wel bezeten van de ideeën van Jeroen Bosch) en ook een zaal met allerlei landkaarten van de bezittingen van Karel V dus ook kaarten van Nederland

Al met al zijn we dus een tijdje zoet in het grote complex.

Koffie drinken bij het busstation voor we verder rijden naar Avila, de best Plaza mayor Avilaommuurde stad van Spanje en wellicht van Europa. De muren zijn gebouwd tussen 1090 en 1099 en zijn nog volledig origineel (hoewel een deel van de muren nu in de steigers stond)

Het is ook de stad van Teresa van Avila, de kloosterhervormster die 500 jaar geleden werd geboren. Mystica ook en bevriend met San Juan de la Cruz met wie ze een uitgebreide briefwisseling had. Op de plaats van haar geboortehuis is nu een kerk en in de winkel ernaast enkele relikwieën van Teresa waaronder haar geselkoord en een stukje vinger!!

de tunieken van de broederschappenin de kerk zijn de voorbereidingen voor de processies van de Goede Week al aan de gang. er staat al een 'paso"klaar waarop de beelden moeten komen die in de processie naar buiten gaan en ook de tunieken van de hermandades (broederschappen) staan al te pronken

Het provinciehuis met een expositie over het leven van de Vettonen (een Keltische stam die hier in de streek woonde, eeuwen voor Christus, en zich o.a. bezighield met het fokken van stieren en ook in deze streek stenen stieren hebben achtergelaten.)

Een aantal mensen gaan wel een wandeling maken over de stadsmuren en anderen bezoeken de kathedraal en weer anderen geven de voorkeur aan een terrasje.

Hierna is het nog iets meer dan 100 km naar ons hotel voor vanavond in zicht op Avila vanaf Cuatro PostesSalamanca. Daarover gaat het volgende blog. Maar voor we de stad verlaten hebben we nog een fotostop bij Cuatro Postes, de plek met het mooiste zicht op de stad met de stadsmuren