Schotlands Low- en Highlands 16 – 25 juli 2015 dag 5

20 juli 2015 - Pitlochry, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotland: Low-and Highlands

Dag 5: 20 juli.  Ayr – Glasgow – Pitlochry

Om 9 uur gaan we met  de koffers in de bus op weg naar ons volgende hotel. Niet meteen want een bezoek aan de grootste stad van Schotland staat  eerst op het programma: Glasgow.

people's palace met wintertuin (koffiepauze): Green, GlasgowVroeger een grauwe industriestad heeft de stad nu een metamorfose ondergaan. Sommige wijken waar niemand meer wilde wonen zijn opgeknapt en nu hip – gebouwen zijn schoongespoten – er zijn mooie winkels en vele musea (en meestal gratis)

De naam Glasgow betekent “deer green place" :  ooit moesten 2 ossen een lichaam van een (latere) heilige naar een door god uitverkoren plaats brengen en waar de ossen stopten zou die plek zijn. Dat werd dus het huidige centrum van de stad waar nu de kathedraal is.

Maar voor we die plek gaan bezoeken rijden we eerst naar de Green, aan de rivier. buiten staat de grootste terracotta fontein uit 1888Al eeuwenlang werd hier de was gedaan en gebleekt en het is het oudste park van de stad. Hier staat het gebouw wat people’s palace huisvest (een museum over de bevolking en hun gewoontes van vroeger) en een prachtige wintertuin waar we koffie gaan drinken. Het museum is helaas gesloten, het is maandag. Voor het gebouw staat de grootste terracotta  fontein ter wereld en gewijd aan het 50 jaar koningschap van Koningin Victoria en gebruikt bij de Expo in 1888. Toen in Kelvingrove park en nu op de Green. Er staan allerlei figuren op uit het Britse Gemene Best

bronzen maquette centrum GlasgowHet is daarna een klein stukje naar de kathedraal van Glasgow. Hier brengen we en kort bezoek aan want op het programma staan o.a. ook het Mungomuseum (over religies van de hele wereld) en Lord Provand’s house: het oudste huis van de stad en vroeger van de kanunniken. Helaas zijn de laatste 2 ook gesloten omdat het maandag is  dus plan B moet in werking worden gesteld.

We gaan naar George Square (plein met Gemeentehuis) om te lunchen en wat te museum Moderne Kunst Glasgowwinkelen in Buchananstreet (het begint net een beetje te miezeren, maar dat duurt niet lang) en ik heb zelfs nog even tijd om binnen te wippen in het Museum voor Moderne kunst.

En daarna gaan we naar het meest populaire museum in de stad (sinds 1901) Kelvingrove art Gallery and museum. Het museum is gratis – het gebouw is prachtig, van de Expo in 1888 – het is zeer uitgebreid en voor elk wat wils. Van de Egyptenaren en de dinosaurussen tot de Schotse uitvinders en kunstenaars en er hangen zelfs een paar Rembrandts, ik zie Van Gogh – Picasso – Monet en het schitterend schilderij Salvador Dali!!!van salvador Dalí ”Christus van Juan de la Cruz, de Spaanse mysticus.

Hier kun je uren rondlopen maar zolang hebben we helaas niet en het was bovendien een extraatje wat heel goed uitvalt. Iedereen zeer enthousiast!!

Om 3 uur is het dan echt tijd om via Stirling en Perth naar het noorden te rijden. De komende 3 nachten verblijven we in het Fischer’s hotel in Pitlochry. Een groot hotel in een historisch gebouw en we zijn niet de enigen. Het hotel is vol met een aantal groepen en nog vele individuele gasten

De kamers zijn ok en het eten is er heerlijk: ik geniet van gebakken brie vooraf – varkensfilet met appelmoes en verse groente als hoofdgerecht en een kaasplankje al dessert.

Een goed bestede dag. Morgen een lange rit naar o.a Loch Ness. We maken een grote ronde met de klok mee maar dt wordt dus weer het volgende blog